Tek tester betalt innhold
Frilanseren som lager sakene mener det ikke svekker integriteten.
I sommer har Journalisten skrevet om inntoget av betalt innhold i norske medier.
Flere mener innhold som er skrevet på bestilling vil kunne bli en viktig inntektskilde. Mediehuset Tek er blant dem som prøver seg fram. På nettstedet Gamer.no har de allerede publisert flere artikler bestilt av spillprodusenten Square Enix.
Om ikke lenge publiseres artikler en stor merkevareprodusent har betalt for. Da blir det over hele nettverket, hvor blant annet nettstedene Akam, Amobil og Hardware inngår.
Grundig merking
Artiklene blir en del av den ordinære tekstflyten på forsidene og har merking på bildene, samt at formatet inne i artikkelen er noe annerledes enn de ordinære sakene.
- Vi lager ikke innholdet etter vanlige journalistiske prinsipper, men prøver å etterstrebe og legge oss så tett på som det lar seg gjøre. Det er klart at når en lager innhold for en spesifikk kunde/produkt kan det neppe kalles uavhengig eller objektivt. Artiklene skal oppleves som gode, gi leseopplevelse og ha nyttverdi. Det tror jeg er veien å gå, sier ansvarlig redaktør Per Øyvind Skard.
Det er viktig for Skard at artiklene gir verdi for leserne. Andre steder har han lest betalte artikler hvor innholdet har vært preget av å være et slett produkt.
Prøver seg fram
Og så må det merkes tydelig. Etter byline og i en egen ramme like under. Skribentene er frilansere som ikke er i kontakt med redaksjonen.
Mediehuset har så langt ikke landet prisingen på produktene. Det handler først om å etablere erfaringer. Den forestående kampanjen fra merkevareannonsøren som Skard ikke vil røpe hvem er, vil fungere som et eksempel som kan brukes når nye annonsører skal fristes.
Og så hjelper det at artiklene leses. Ifølge Skard er denne artikkelen om japanske rollespill den mest leste på Gamer. Tilbakemeldingene fra leserne synes positive.
Skard tviler på at betalt innhold blir den store avgjørende inntektskilden.
- Det er jo en balansegang hvor mye vi skal ha på forsiden. Det skal være redaksjonelt innhold, ikke sponset, som dominerer. Det vil begrense mengden.
Frilanserne som benyttes får betalt per sak og kan ikke levere redaksjonelle produkter til mediehusets nettsteder samtidig.
Mediehuset har laget en forklaring til leserne på hva sponset innhold er, og hvordan selskapet forholder seg til det.
Holder på integriteten
Morten Iversen i Webtekst AS er journalist og tekstforfatter. Han vant anbudet og har laget den nevnte artikkel med betalt innhold, i tillegg til flere andre for Mediehuset Tek. Iversen sier han i denne sammenheng ikke er journalist, selv om metoden med innhenting av informasjon og tilretteleggingen er mye av den samme. I denne sammenhengen forteller han at oppdraget er som tekstforfatter betalt for å frembringe et budskap på vegne av oppdragsgiver. I artikkelen henvender han seg til en bestemt målgruppe for å fremme en tanke, produktet, merkevaren og på den måten skiller det seg fra ordinær journalistikk.
– Men jeg må jo forholde meg til leserne, saken må holde vann, den må ikke bare være underholdende, den må også passe innenfor kontekst og «kontrakten» med leseren. Jeg tror at folk gjerne leser sponset stoff så lenge de vet hvem som er avsender og at saken i seg selv er godt nok tenkt og godt nok skrevet.
Iversen mener at han gjennom å jobbe med betalt innhold ikke ekskluderer seg fra å jobbe for redaksjoner redigert etter Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten. At han er en tydelig avsender mener han gjør at den journalistiske integriteten ikke svekkes.
- Og når jeg skriver som journalist er det profilen til mediet som avgjør troverdigheten, når jeg skriver som tekstforfatter formidler jeg verdiene til en merkevare eller et produkt.
Viktig inntektskilde
For hans selskap er dette kjærkomne inntekter som gir nye bein å stå på, og han tror betalt innhold vil bli langt større enn det er i dag.
- Mediene trenger «lett» underholdningsstoff som vi glatt kan produsere. På den måten blir det inntekter til redaksjonene som kan bruke penger på seriøs journalistikk. Forutsetningene er; tydelig merking, klart avgrensede skiller mellom salg og redaksjon og høy kvalitet på stoffet som leveres. Slik jeg ser det er dette bra for alle parter. Det eneste jeg håper er at merkevareeierne er såpass oppegående at de ser mulighetene og ikke begynner å «spamme» leserne med uinteressant produkt-mas. Stoffet må være bra.