Per Valebrokk er redaktør i E24. Foto: Birgit Dannenberg
Journalisten får ny konkurrent
E24 satser på nyheter om medieindustrien.
Etter å planlagt og plottet i snart trekvart år, lanserer E24 en egen medieseksjon like over påske. Sjefredaktør Per Valebrokk forteller at ambisjonen er å dekke bransjen jevnere enn de allerede gjør i dag, og satser på å ha ferske egenproduserte nyheter hver dag.
I tillegg til et kobbel med spaltister, som de tidligere Kampanje-redaktørene Hans Hjellemo og Lasse Gimnes og pr-rådgiverne Jarle Aabø og Anders Cappelen. Også Audhild Gregoriusdotter Rotevatn og VG-sjef Torry Pedersen skal bidra med sine meninger.
Brudd
Frem til oktober i fjor hadde E24 et samarbeid med bransjebladet Kampanje om stoffutveksling. Etter at de to gikk hver til sitt, har E24 fortsatt å ha mediestoff. Nå skal fokuset skjerpes slik at annonsørene får opp øynene for satsingen.
– Dette er en bransje i voldsom endring og vårt mål er å følge pengene i bransjen, vi kommer til å ha en ganske tydelig profil på det. Men det er tøff konkurranse innen mediestoffet, vi er ikke fremmed for å jobbe i hard konkurranse med andre medier.
I første omgang har redaksjonen dedikert en journalist til å dekke mediebransjen. I tillegg vil E24 også samarbeide med VG på papir om mediestoff.
Eierne
– Dette er godt stoff dersom det vinkles riktig. Gode mediesaker leses godt hos oss.
Det gjør innholdet også hos den ene eieren VG. Sjefredaktør Espen Egil Hansen i VG Nett opplyser at E24s mediesaker også kommer på deres sider.
– Mediestoff er godt stoff, så også det stoffet fra E24 blir å finne hos oss, det er meningen.