Kjetil Østli tar ansvaret for manglende kreditering

Artikkel på trykk i A-magasinet beskyldt for plagiat.

Publisert   Sist oppdatert

Journalist Kjetil Østli som er tilknyttet Aftenposten er tatt for å unnlate å kreditere Bill Bryson i en artikkel som stod på trykk i A-magasinet i juni. Store deler av artikkelen er oversettelse fra boka «A short story of nearly everything» forfattet av Bryson.

Ansvar

Aftenposten har nå oppdatert artikkelen med kreditering til opphavsmannen. Leddsetningen «påpeker forfatteren Bill Bryson» er lagt til i første avsnitt i brødteksten, og «I boken A short story of nearly everything forklarer Bryson det slik:» er blitt et nytt tredje avsnitt.

Det var Medier24.com som først omtalte saken.

Overfor nettstedet sier A-magasinets redaktør Lillian Vambheim at krediteringen forsvant da teksten skulle kortes ned til 2.000 tegn for å passe inn i magasinet.

– Det ville bare styrket teksten å kreditere ham, og er ikke noe forsøk på å plagiere, sier Vambheim til Medier24.com.

I tirsdagens utgave av Klassekampen tar Østli ansvaret for den manglende krediteringen.

– Det er hos meg feilen ligger. Jeg er vanligvis god til å kreditere, sier Østli til avisen.

– Falt ut

Vambheim sier til samme avis at hun beklager det som er skjedd, og at det ikke var noe forsøk på å skjule Brysons ord.

– I den aktuelle spalten er to andre kilder tydelig kreditert, og da Østli kuttet i saken falt dessverre Bill Bryson ut, sier Vambheim til avisen.

Journalisten sier at han fra nå av, «der det sømmer seg», vil lage kildebokser som peker til nøyaktig sted i opprinnelig tekst der ting er hentet fra.

Saken som kom på trykk i A-magasinet var basert på en lengre sak han skrev i oktober 2013 og som ble publisert på nettstedet Harvest. Her var Bryson kreditert i en egen boks til høyre for teksten. Det mener Vambheim ikke holder.

– Det er ikke bra nok kildehenvisning. Kildene må komme i teksten, sier hun til Klassekampen.

Fortsetter samarbeid

Også Aftenposten omtaler saken. Her sier Østli hendelsen var en glipp. På spørsmål om han har gjort lignende ting tidligere, svarer han at han sjelden lager saker basert på andres bøker.

– Men jeg har slurvet, tabbet meg ut og sikkert mistet referanser i krediteringen. Når det er sagt, henter jeg jo ideer fra overalt, også bøker og andre magasiner, sier Østli til egen avis.

Han sier også at han ikke tror saken rammer troverdigheten hans. Aftenposten skriver at saken ikke får konsekvenser for samarbeidet avisen har med Østli.

Østli har vunnet flere priser, blant annet NTBs språkpris og Arne Hestenes’ journalistpris.

Den siste uken har flere mediefolk blitt beskyldt for plagiat. Saken startet med at det ble avslørt at tidligere journalist i Dagens Næringsliv, Daniel G. Butenschøn, har begått plagiat av en rekke artikler på trykk i avisens magasiner de siste årene. Journalisten sluttet i avisen før plagiatet ble kjent.

I forrige uke ble det også avslørt at Journalistens redaktør Helge Øgrim på trykk i Dagbladet i 2002 plagierte en artikkel fra daværende The Atlantic Monthly.

Se vår dekning av plagiatavsløringene her.