Faksimiler Dagens Næringsliv
Faksimiler Dagens Næringsliv

Større medietrykk om plagiatsaken enn Drevland-saken

Medier skrev 359 saker om plagiatskandalen i løpet av de første 30 dagene etter at saken sprakk.

Publisert   Sist oppdatert

Det viser en undersøkelse som analysebyrået Retriever har gjennomført på oppdrag for Norsk Presseforbund. Gjennomgangen av medieomtalen viser at det var størst oppmerksomhet om saken de seks første dagene fra og med 27. juli.

Flest vinklinger – 144 i tallet – er på Daniel G. Butenschøns artikler i Dagens Næringsliv, Morgenbladet og Dagbladet. Deretter følger andre omtale av andre personer som er tatt for plagiat, som Journalistens redaktør Helge Øgrim og Håvard Nyhus med 70 oppslag og journalistetiske saker med 67 oppslag.

61 prosent av dekningen har skjedd i form av nyhetsartikler og 13 prosent er meningsbærende artikler.

Det er Aftenposten som har omtalt plagiatsaken mest med 50 saker på nett og i betalt utgave. Dagbladet har 32 omtaler samlet på nett og papir. Deretter følger Medier24.com med 25 omtaler og Journalisten.no med 22 omtaler. Klassekampen har 18 saker på nett og i papir, Kampanje.com har 11.

Les hele rapporten her.

En sammenligning av medietrykket opp mot andre skandalesaker viser at plagiatsaken med sine 359 artikler i løpet av de første 30 dagene er større enn hva Drevland-saken var med sine 287 artikler 30 dager etter at korrupsjonssaken sprakk.

Retriever sammenligner også medietrykket med Lysbakken-saken i 2012 da han måtte som statsråd som følge av regelbrudd i forbindelse med å ha gitt støtte til selvforsvarskurs. Lysbakken-saken hadde 681 oppslag i løpet av den første måneden. Sistnevnte skiller seg for øvrig fra plagiatsaken ved at mest omtale kom mot slutten av måneden.