Per Axel Koch er konsersjef i Polaris Media. Foto: Thor Nielsen
Per Axel Koch er konsersjef i Polaris Media. Foto: Thor Nielsen

Svak Polaris-start

Det nye mediekonsernet tjente penger i 2008, men avslutningen på året var begredelig.

Publisert   Sist oppdatert

Fjerde kvartal var første perioden hvor det sammenslåtte Harstad Tidende Gruppen og Adresseavisen fikk gjennomført sitt felles regnskap. Og det er neppe noen god lesning for økonomene på Heimdal i Trondheim.

Underskudd

Resultat før skatt endte med et underskudd på 30 millioner i årets siste tre måneder. Det er over 50 millioner svakere enn ved samme tidsrom i 2007.

For året under ett klarte det nye mediekonsernet et overskudd på 57,6 millioner før skatt, en tilbakegang på over 100 millioner kroner sammenlignet med 2007.

Driftsinntektene steg i 2008 og passerte én milliard kroner, hvilket er opp 55 millioner kroner år mot år.

I samme tidsrom steg lønnskostnadene med 65 millioner kroner til over en halv milliard kroner. Polaris har allerede kunngjort kostnadskutt i konsernet, Adressa alene skal kutte 60-65 millioner kroner, noe konsernet i en børsmelding har kunngjort vil bety nedbemanning på mellom 30 og 40 årsverk.

Svakt annonsemarked

Annonsevolumet i Adressa og tilhørende lokalaviser falt som en stein i perioden. Mens avisa i Trondheim solgte annonser for nesten 38 millioner kroner i 2007, ga fjoråret nesten 31 millioner kroner i inntekter fra reklamen. I kvartalsrapporten skriver Polaris at det har vært betydelig frafall i annonseinntektene.

– Papiravisen Adresseavisen opplever betydelig nedgang i annonseinntektene, primært innenfor bransjene stilling og bolig. I tillegg begynner også lokalavisene og internett å merke konjunkturnedgangen, skriver konsernet.

For lokalavisene som ligger innunder Adressa, er tallene dramatiske. Reklameinntektene i 2008 er en brøkdel av året før. Fosna-Folket AS, AS Sør-Trøndelag, Trønderbladet AS og Innherreds Folkeblad Verdalingen AS hadde ifølge rapporten 2,8 millioner i annonseinntekter, mot 9,7 millioner året før.

Høy lønn

Samtidig som tallene er svake i det nye mediekonsernet, bestemte styret seg for å gi konsernsjef Per Axel Koch en ekstraordinær utbetaling på 7 millioner kroner.

Det er ikke klubblederne spesielt begeistret over, skriver NA24.

– Vi synes det er rimelig høyt. Han er jo en flink fyr, men tidene tatt i betraktning, er dette to millioner for høyt, sier klubbleder Knut Godø i Harstad Tidende til nettstedet og legger til at den høye lønna blir lagt merke til, spesielt siden konsernet ellers skal kutte.