Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Arkivfoto Journalisten
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Arkivfoto Journalisten

Polaris leverer resultatfremgang

Digitale inntekter og kostnadsreduserende tiltak veier opp for inntektssvikt på papir.

Publisert   Sist oppdatert

Det skriver Polaris Media i en børsmelding torsdag.

Mediekonsernet rapporterer et driftsresultat på 30 millioner kroner i først kvartal mot 25 millioner kroner i fjor. Det er en fremgang på 22 prosent.

Produktutvikling

Samlet svekkes driftsinntektene med tre prosent fra 422 millioner i fjor til 410 millioner kroner i år. Annonseinntektene fra papir er ned fra 152 til 139 millioner kroner. De digitale annonseinntektene øker med 17 prosent fra 49 til 57 millioner kroner. 

Opplagsinntektene er likt som fjoråret, på 128 millioner kroner. Samlet faller opplaget med 4,8 prosent til 207.572 enheter. 

Konsernet rapporterer vekst på mobile plattformer og internett som følge av salgsarbeid og produktutvikling. Blant annet bidrar Pluss-løsninger og nye produktpakker i Adresseavisen, Sunnmørsposten og Romdsals Budstikke positivt.

Antallet unike brukere på mobil øker med 35 prosent til 255.000 i først kvartal. På nett går tallet ned 5,6 prosent til 362.710 brukere. Samlet økte Polaris antallet ukentlige sidevisninger med fire prosent til 21,1 millioner på nett og mobil i første kvartal.

I Adresseavisen Gruppen er papiropplaget ned fra 102.380 eksemplarer til 98.571. 

Kutter i trykk

Avvikling av ytelsebaserte pensjonsordninger med effekt fra 1. januar bidro ifølge kvartalsrapporten til positive regnskapseffekter på 22,5 millioner kroner i kvartalet. 

Trykkeriinntektene svekkes fra 57 til 52 millioner kroner, og Polaris rapporterer nye nedbemanningstiltak ved Polaris Trykk i Trondheim. Her settes det av 9,4 millioner kroner til tiltakene.

- Med gjennomføringen av disse tiltakene og fortsatt noe bedre utvikling i annonsemarkedet vil Polaris Media kunne få resultatvekst i 2015, sier Per Axel Koch i meldingen.

Saken oppdateres.