– Den sterke økningen i prisen på papir og andre innsatsfaktorer, svekker lønnsomheten av våre papirprodukter, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Gavepensjon

Polaris Media har mål om å kutte 94 årsverk

Bemanningsreduksjonen vil skje løpende i 2023 og 2024.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I dag la Polaris Media fram tall for fjerde kvartal 2022. Det viser et betraktelig svakere resultat for mediekonsernet sammenlignet med samme periode i fjor.

Driftsresultatet (EBITDA), justert for engangseffekter, endte på 74 millioner kroner Det er en nedgang på 42 prosent fra 127 millioner i 2021.

Lavere annonseinntekter og høyere kostnader, drevet av generell prisvekst og sterk økning i papirpriser, er hovedårsakene til resultatnedgangen på 53 millioner kroner, skriver selskapet i en pressemelding.

Færre årsverk

Journalisten har tidligere fortalt at Polaris Media har tilbudt gavepensjon til alle over 62 år. Den gang ville ikke konsernsjef Per Axel Koch tallfeste hvor mange personer de så for seg ville benytte seg av tilbudet.

I dagens pressemelding skriver imidlertid Polaris at konsernet har iverksatt bemanningsreduserende tiltak med forventet effekt på inntil 94 årsverk, hvorav 68 årsverk i Polaris Media Norge og 26 årsverk i Stampen Media. Bemanningsreduksjonen vil skje løpende i 2023 og 2024.

«I den norske virksomheten skjer dette gjennom en frivillig gavepensjonsordning som er tilbudt ansatte mellom 62 og 67 år. I Stampen Media er det en kombinasjon av frivillig gavepensjon og sluttavtaler», skriver Polaris.

Økt priser

– Den sterke økningen i prisen på papir og andre innsatsfaktorer, svekker lønnsomheten av våre papirprodukter. Samtidig er det stadig færre som velger å abonnere på en papiravis, sier konsernsjef Koch i pressemeldingen.

– Digitalt innhold av høy kvalitet blir viktigere og viktigere for våre lesere, og vi starter nå et mer omfattende arbeid enn tidligere for å vurdere lavere utgivelsesfrekvens for en rekke titler de kommende årene.

De digitale brukerinntektene økte med 12 prosent i 2022, og konsernet har nå en andel på 57 prosent heldigitale abonnement i Polaris Media Norge og 51 prosent i Stampen Media i Sverige.

– Vi satser på teknologi som effektiviserer driften i våre mediehus, og jobber målrettet for å øke verdien på våre produkter og med det beholde og øke vår kundebase.

Powered by Labrador CMS