Oppga lesertall på 114.000 mens det riktige var 47.000

Byavisa i Trondheim innrømmer at de har operert med feil antall.

Publisert Sist oppdatert

Polaris Media og Amedia eier hver sin halvdel av Byavisa, som distribueres gratis til befolkningen i Trondheim og deler av omegnen. Både opplags- og lesertall har falt i lang tid og annonseinntektene er halvert på tre år, skriver Finansavisen mandag (ikke publisert på nett).

Ifølge TNS Gallup-undersøkelsen Forbruker & Media falt Byavisas lesertall fra 64.000 i februar 2012 til 47.000 i september 2014. Gratisavisa har imidlertid annonsert et lesertall på 114.000, med henvisning til målinger av Sentio Research i mars i år.

Finansavisen skriver at Byavisa nå har korrigert lesertallet ned til 70.000, som følge av at Sentio har funnet en feil i sine beregninger.  Den resterende forskjellen ned til Gallup-tallet på 46.000 tror ledelsen skyldes metodeforskjeller mellom  undersøkelsene til Sentio og TNS Gallup.

I fjor omsatte Byavisa for 10,4 millioner kroner og endte opp med et årsresultat på minus 6,3 millioner kroner.