Polaris tredobler overskuddet i første kvartal. Abonnementsinntektene løfter mediekonsernet

Publisert   Sist oppdatert

De samlede driftsinntektene i Polaris Media, som omfatter blant annet Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende, gikk tilbake med 1 prosent til 373 millioner i første kvartal sammenlignet med samme tid i fjor. Annonseinntektene i konsernet trekker resultatet ned. I alt ble det solgt annonseplasser for 15 millioner mindre enn første kvartal i 2016. Det er en tilbakegang på 9 prosent til 169 millioner kroner. Særlig papir går det ikke overraskende nedover med en svikt på 13 millioner eller 11 prosent fra i fjor.

Men brukerinntekter fra abonnement sørger for at tilbakegangen ikke er så formidabel. Disse utgjør 137 millioner kroner. En økning på 5 millioner kroner eller 4 prosent fra fjorårets tre første måneder. Publikasjonene i konsernet hadde ved utgangen av mars 28.780 digitale abonnenter, det er en økning på 95 prosent fra i fjor.

I tillegg øker inntektene fra trykkeriene med 6 prosent til 49 millioner kroner.

Polaris har vært gjennom flere store omstillinger og er midt i et kostnadsprogram hvor det handler om å få ned kostnadene og opp inntektene. Utgiftene ble i kvartalet redusert med 22 millioner kroner 352 millioner.

Det førte til et driftsoverskudd før engangseffekter på 22 millioner kroner, mot 7 millioner i samme tid i fjor.

I Adresseavisen Gruppen faller inntektene med 4 prosent til 180 millioner kroner. Samtidig er kostnadene redusert med 7 prosent til 173 millioner, hvilket gir grupperingen et driftsoverskudd på 9 millioner kroner.

Hos Polaris Nordvestlandet øker inntektene med 1 million til 88 millioner kroner i første kvartal. Kostnadene er redusert med 2 prosent til 82 millioner og driftsoverskuddet endte på 6 millioner kroner.

Polaris Media Nord-Norge øker også inntektene. Også her med 1 million kroner til 55 millioner kroner. Driftskostnadene er uendret på 53 millioner kroner og grupperingen leverer et driftsoverskudd på 3 millioner kroner. 1 million kroner mer enn ved samme tid i fjor.

Kostnadsprogrammet PM2020 skal redusere kostnadene med 300 millioner kroner, hvor halvparten skjer inneværende år. En stor del av dette vil skje gjennom kutt og nedbemanninger. I år vil mediekonsernet reduseres med 118 årsverk og 49 årsverk i 2018 og 2019. Det er også gjort en avsetning på ytterligere årsverk for denne perioden.