Per Axel Koch. Foto: Thor Nielsen

Polaris stuper også

Resultat mer enn halvert, nå strammes livreima inn ytterligere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Første halvår er ingen hyggelig lesning for aksjonærene i Trondheim-baserte Polaris Media. Resultat før skatt etter årets seks første måneder ga et overskudd på litt over 70 millioner, mot 173,8 millioner i fjor.

Dette er proformatall hvor Polaris Nordvestlandet er beregnet inn. Disse mediebedriftene ble først integrert i Polaris i 2. kvartal i år.

– Det er EBITDA (driftsresultat før avskrivninger) som er viktig for meg. Mange selskaper fokuserer på det for tiden. Det er ikke noen tvil om at dette ikke er et bra resultat. Reelt sett, med de 70 millionene vi har i EBITDA, så er det godt resultat i et dårlig marked. Vi har andre mål enn det vi har oppnådd nå, men gitt markedet er vi fornøyd, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Mer kutt

Andre kvartal isolert sett var heller ingen lystig lesning, dette er første kvartalet med Nordvestlandet inkludert i Polaris’ regnskaper. EBITDA endte på 57,9 millioner kroner. Hadde virksomhetene på Nordvestlandet vært med i regnskapet ved samme tid i fjor, så ville resultatet da endt på 115,5 millioner kroner.

Adresseavisen og Harstad Tidende Gruppen er med sine underbruk inne i spareprosesser. I inneværende år skal kostnadene kuttes med mellom 85 og 95 millioner kroner. Neste år skal det spares enda mer. Men dette er ikke nok.

– Vi jobber med å finne enda flere tiltak. De som er etablert til nå vil gi noe over 100 millioner i 2010, men det er ikke nok. Derfor har vi satt i gang tiltak for HTG og Adressa som vi skal presentere for konsernstyret i slutten av september.

Koch forteller at situasjonen i Nordvest er en annen.

– Den er imponerende god sammenlignet med det vi opplever i Midt-Norge akkurat nå, sier Koch og poengterer samtidig at man står fast ved ambisjonene om å sørge for gode produkter på nett og papir.

Powered by Labrador CMS