DR-byen, hovedsetet til Danmarks Radio, København. Nå mister de 20 prosent av den statlige støtten. Foto: Karen Mardahl / Flickr.com

Nå får digitale medier nullmoms i Danmark – samtidig kuttes støtten til DR med 20 prosent

Den danske regjeringens medieutspill ble presentert torsdag. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Torsdag presenterte den danske regjeringen sitt «medieutspill» Nye medier, nye vaner, nye tider. 

– Vi er meget glade for det samlede utspill, og det er mange ting som tyder på at våre forventninger blir oppfylt, sier direktør i foreningen Danske Medier, Ebbe Dal, ifølge danske Journalisten.

Danske Medier er samlingspunkt for 300 medievirksomheter med til sammen rundt 1.000 medier. Dal ser også negative sider ved utspillet, men er samlet sett fornøyd. 

– Samlet sett legger regeringen opp til å forbedre vilkårene for de private mediene, fortsetter han. 

Aldri før 

Journalisten meldte først at pressestøtten i Danmark mer enn seksdobles, men det er feil. Det gjelder den statlige «public service-støtten», som går til produksjon av TV- og radioprogrammer utenom DR og TV 2.

Denne økes nå gradvis fra 35 millioner til 220 millioner kroner årlig, 40 prosent av TV 2 skal selges, det er planer om en ny DAB-radiokanal og en ny TV-kanal, begge med fokus på kulturformidling. støtten til nye medier økes, og digitale medier slipper moms, skriver danske Journalisten

Politiken skriver at regjeringen «strammer grepet om danske medier».

– Ingen regjering i nyere historie har lagt opp til større ommøblering av meidefeltet, skriver ansvarlig redaktør Christian Jensen, i dagens leder

Han peker samtidig på at regjeringen overser den største utfordringa: internasjonale teknoligigiganters fremmarsj. 

Ifølge kulturminister Mette Bock skal medieudspillet sikre balansen på fire viktige områder «hvor der er brug for at styrke udviklingen til gavn for borgere i hele landet – på tværs af generationer og geografiske skel», skriver Journalisten.dk: 

1. Balansen mellom den eldre og yngre generasjons mediebruk

2. Balansen mellom statseiede og private medier

3. Balansen mellom gamle og nye medier

4. Balansen mellom landsdekkende og regionale/lokale medier

Noen av initiativene fra den danske regjeringens medieutspill:  

• Public service-støtten til produksjon av TV- og radioprogrammer utenom DR og TV2 mer enn seksdobles for å styrke privat produsert innhold til alle plattformer, bortsett fra på print. Støtten økes fra 35 millioner årlig til 220 millioner årlig 

• 40 prosent av danske TV 2 skal seges for å styrke selskapets utviklingsmuligheter.

• For å øke utbyttet av public service-støtten skapes en ny TV-kanal med kulturinnhold og folkeopplysning, samt en ny DAB-radiokanal med klassisk musikk og kulturformidling.

• Mer støtte til å opprette nye trykte/elektroniske nyhetsmedier.

• Digitale nyhedsmedier skal ikke lenger betale moms. 

• Lokal og regional nyhedsformidling styrkes via omfordeling, samt en ny pulje til distrikts- og ukeaviser

• Danmarks Radio (DR) får mindre penger. Den statlige finansieringen av allmennkringkasteren reduseres med 20 prosent i løpet av fem år, fra 2019. 

• Fremover skal også DRs innhold i større grad være tilgjengelig på andre mediers platformer mot betaling

• DR skal samarbeide med private medier om en felles app til innhold for barn og unge. 

• FM-nettet slukkes senest i 2021.

Powered by Labrador CMS