Medierett-ekspert Kyrre Eggen. Foto: Bjørn Åge Mossin
Medierett-ekspert Kyrre Eggen. Foto: Bjørn Åge Mossin

– Risikerer ingenting

Tv-stasjonene kan trygt sende politisk reklame. Trenger ikke å frykte for dyre bøter, mener ekspert.

Publisert   Sist oppdatert

Et stort antall lokal-tv-stasjoner i Norge trosser i disse dager regjeringens budskap om at forbudet mot politisk reklame fortsatt gjelder. Myndighetene tapte saken i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) i Strasbourg.

De lokale redaktørene får støtte fra ytringsfrihets- og medierett-ekspert Kyrre Eggen, som kjørte saken for TVVest/Aftenbladet multimedia. Han mener at sending av politisk fjernsynsreklame vil være beskyttet av ytringsfriheten, etter reglene i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonens artikkel 10.

– Står seg ikke

– Det absolutte forbudet mot politisk reklame står seg ikke i forhold til dommen i EMD. Og denne manøveren til kulturminister Trond Giske om endring i NRK-plakaten har ingen relevans i forhold til dommen. Så slik situasjonen er nå, vil man vanskelig kunne håndheve det absolutte forbudet.

– Hva risikerer lokal-tv-stasjonene?

– Etter min mening risikerer de ingenting. En eventuell bot fra Medietilsynet vil ikke være et lovlig vedtak, slik situasjonen er nå. Men det vil jo være et slag i ansiktet for kulturminister Trond Giske hvis tilsynet velger å ikke bøtelegge stasjonene. De kan bringe eventuelle bøter inn for rettssystemet, og jeg vil tro at det er nokså sannsynlig at norske domstoler vil komme til at det ikke går an å bøtelegge dem. I motsatt fall kan de anke saken inn for EMD i Strasbourg, sier Eggen.

Får egen tid

– Hva hvis kulturministeren kommer med en lovendring i tråd med den engelske modellen, der tv-kanaler er pålagt å gi et minimum av sendetid til alle partier i forbindelse med valg?

– Såkalte Party Political Broadcasts spesifiseres gjennom konsesjonsvilkårene for allmennkringkasterne. Der slås det fast at så og så mye tid skal settes av til politiske partier. Dette vil imidlertid ikke oppfylle kravene i EMDs dom. I tillegg vil et slikt grep fort bli en form for ekspropriasjon, for eksempel i forhold til TV 2. En endring av deres konsesjonsvilkår bør skje i forkant, og ikke i løpet av en konsesjonsperiode, framholder Eggen.

Redaksjonell frihet

Han understreker at Party Political Broadcasts innebærer at det er de politiske partiene som selv velger ut budskapet i sendingene, innenfor en bestemt tid.

– Det er ikke dette Giske forsøker seg på i forhold til NRK. Han prøver å gi pålegg om redaksjonell dekning, noe som er problematisk i forhold til NRKs redaksjonelle frihet, sier Eggen.

TV 2 velger å vente med å sende politisk reklame til ledelsen har foretatt en grundig vurdering av de signalene som er gitt fra Kultur- og kirkedepartementet.