Føler seg lurt av Posten

Ble lovet maks åtte prosent portoøkning, men noen blader har fått prisøkning på nesten 60 prosent. 

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det er ille at det er distribusjonskostnadene som tvinger fram en ny modell for fagbladene. Det burde være leserne og bladene selv som tar det grepet, sier administrerende direktør Even Trygve Hansen i Fagpressens Informasjonskontor.

Den avtroppende direktøren forteller at organisasjonen stadig får henvendelser fra medlemmer, også store fagblader, som vurderer å avvikle papirutgaven sin som følge av de økte portokostnadene. I snitt ligger økningen på 25 prosent til tross for at Posten i møter med Hansen har sagt at portoøkningen for inneværende år ikke skulle bli enn 8 prosent. Dette sier Hansen at han også har skriftlig.

Skulle se på bladene

Ifølge direktøren har Posten ikke sett på fagbladene isolert, men har regnet inn reklame, regninger og andre forsendelser fra kunden. Dermed fremstår det som om portokostnadene ikke har økt mer enn lovet.

Men når jeg har vært i møter med Posten har jeg vært tydelig på at jeg kun diskuterer fagbladene. De kan ikke ha vært i tvil om dette, sier han og legger til: Vi føler oss lurt av Posten.

Han forteller at medlemmene i fagpressen bruker mellom 350 og 400 millioner kroner i året på porto. Postens opptreden gjør at Hansen nå er i dialog med Post- og teletilsynet. Det kan ende i en ny formell klage på Posten.

Han viser til at Posten tidligere har fått kritikk fra tilsynet for dårlig kommunikasjon med sine kunder. Samtidig opplever han ingen endringer i dette.

Overrasket over kritikk

Konserndirektør for kommunikasjon Elisabeth Gjølme i Posten sier at de er overrasket over den kraftige reaksjonen fra Fagpressen og at informasjonskontoret ved Even Trygve Hansen går så hardt ut som de gjør nå.

Gjølme forklarer at de ikke gjør noe annerledes enn det som har vært formidlet i over halvannet år om at portokostnadene ikke samlet sett for bedriftene skal øke med mer enn 8 prosent i året.

Det skal være for bedriften, ikke for hvert enkelt blad, sier Gjølme.

Hun forteller at Postens erfaring er at de har hatt en god dialog i kjølvannet av omleggingen, og at det Fagpressen nå reagerer på er den planen de har formidlet siden inngangen til fjoråret.

– Dette er en overgangsordning over tre år slik at bedriftene skal tilpasse seg. Og i denne perioden skal porto økes med maks 8 prosent hvert år for bedriften. 

– Vi har stor forståelse for at dette er vanskelig, og derfor har vi hatt omfattende dialog blant annet med Fagpressen.

Powered by Labrador CMS