Bob Geldof. Foto: Stephen Jaffe/IMF Photo
Bob Geldof. Foto: Stephen Jaffe/IMF Photo

BBC sier unnskyld til Band Aid

Penger fra innsamlingsaksjon ble feilaktig koblet til våpenkjøp.

Publisert   Sist oppdatert

Britenes statskanal BBC har bedt veldedighetsprosjektet som Bob Geldof har frontet om unnskyldning. BBC beklager å ha gitt inntrykk av at millioner av innsamlede pund gikk til våpenkjøp istedenfor nødhjelp.

BBCs klageinstans fant ingen bevis for at dette var sant, og slo fast at påstandene aldri burde ha vært kringkastet.

Geldof reagerte

Band Aid var en gruppe britiske og irske artister fra popeliten som i 1984 spilte inn den nyskrevne julesangen «Do They Know It’s Christmas?», på initiativ fra Bob Geldof og Midge Ure. Pengene de spilte inn gikk til sultrammede i Etiopia.

I BBCs World Service fra Afrika i mars i år ble det fremsatt påstander om at store andeler bistandsmidler var kommet i hendene på opprørere i 1985. Ifølge The Guardian ble en tidligere kommandør for opprørsstyrker i Etiopia intervjuet. Han hevdet at bare fem prosent av nødhjelpen til Tigray-provinsen kom frem til de sultende. I denne reportasjen ble ikke Band Aid direkte koblet inn, men det ble i senere BBC-kanaler gitt inntrykk av at deres penger var involvert.

Bob Geldof reagerte kraftig, og mente det var helt usannsynlig at noen av Band Aid-pengene var stukket til side, men BBC sto på sitt.

Band Aid-stiftelsen klaget så inn det opprinnelige programmet og den etterfølgende BBC-dekningen.

Undersøkt

BBCs redaksjonelle klageinstans undersøkte påstandene. De fant ingen bevis for at Band Aids innsamlede midler hadde finansiert opprørernes våpen.

BBC innrømmer at de burde ha gjort det klart at beskyldningene ikke direkte relaterte seg til Band Aid. De ber om unnskyldning for «det feilaktige og urettferdige inntrykket» som er skapt. De beklager også påstanden om at Bob Geldof ikke ville bli intervjuet fordi han syntes temaet var for sensitivt til å bli diskutert åpent.

Geldof svarer at han synes det var en uvanlig kvalitetsbrist fra BBC:

– Vi ønsker BBCs unnskyldninger velkommen og håper de offentlige korreksjonene kan begynne å reparere noe av den skaden som er gjort.

Beklagelsen vil bli kringkastet i alle av BBCs kanaler som har formidlet påstandene.