Leder i Pressefotografenes Klubb Sveinung Uddu Ystad. Foto: Kathrine Geard
Årets Bilde for alle
Pressefotografenes Klubb (PK) åpner fotokonkurransen for alle som jobber med fotojournalistikk i mediebransjen.
Utmerkelsen Årets Bilde med et knippe priser i ulike underkategorier har vært utdelt siden 1965. Hittil har bare medlemmer av Pressefotografenes Klubb konkurrert om prisene. Med unntak av videoklassen som er kommet til i seinere år. Når PK i dag sender ut invitasjon til Årets Bilde 2014 er det gjort flere endringer i konkurransereglene. Den viktigste er at det nå åpnes opp for journalister og fotojournalister som ikke er medlem i klubben.
Begrunnelse
PK-leder Sveinung Uddu Ystad begrunner endringen med at de ønsker at dette skal være en profesjonell konkurranse for alle som jobber med foto- og videojournalistikk i mediebransjen.
- Det gjøres mye bra rundt om i redaksjonene i Norge som ikke sendes inn til Årets bilde. Nå åpner vi opp i et forsøk på å få med hele bransjen, uavhengig av yrkestittel. Det er bildene som teller. Spesielt håper vi at tv-bransjen vil bidra for å øke antall innsendte arbeider i videodelen.
Nye klasser
Det innføres også to nye kategorier, Årets fotojournalist og Årets videojournalist.
- Hva er tanken bak de nye kategoriene?
- Vi innfører Årets fotojournalist og Årets videojournalist som nye kategorier etter modell fra Danmark og Sverige. Vinnerne plukkes ut av juryene, etter en helhetsvurdering av innsendte arbeider, sier Ystad.
Beste arbeider
Årets fotojournalist kåres på bakgrunn av fem enkeltbilder, mens Årets videojournalist kåres ut fra tre videoreportasjer/dokumentarer.
- Det er altså ikke hele porteføljen som skal vurderes, men deltakerne sender selv inn sine beste arbeider fra konkurranseåret.
Årets videojournalist innføres for å løfte fram enkeltmedarbeidere innen tv og web-tv som er faglig sterke på visuell historiefortelling.
- Når er frist for levering?
- Fristen for innsending er søndag 11. januar 2015 klokka 23.59.