Pressen er selvkritisk nok, mener redaktører

AP-leder Jens Stoltenberg etterlyser at pressen er like maktkritisk overfor mediemakta som overfor andre maktorganer. Redaktører Aftenposten har snakket med, mener norsk presse faktisk er selvkritisk og stiller spørsmål ved andre mediers journalistikk.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I en kronikk i Aftenposten onsdag etterlyste Arbeiderpartiets leder Jens Stoltenberg en større vilje fra norske mediers side til å granske mediemakta.Blant annet mente han at mediene burde være like selvstendige og kritiske til seg selv, som man er overfor samfunnets øvrige maktorganer.

Men norske redaktører mener pressen ikke er selvkritisk nok og peker på at det har skjedd store endringer i hvordan mediene dekker hverandres virksomhet de senere år.

-Vi opplever til stadighet at andre medier stiller spørsmål ved vår journalistikk, ikke minst er etermediene kritiske til det vi presenterer, sier VG-redaktør Bernt Olufsen, som minner om at avisfolk stadig må svare på kritikk i debattprogrammer.

Sjefredaktør i Dagsavisen, Hilde Haugsjerd, mener norsk presse er mer selvkritisk enn det offentligheten får innsyn i.

- Vi som jobber på innsiden vet at etter episoder, hvor mediene har trådt skikkelig feil, skjer det ofte ting internt. Det lages nye etiske husregler, det hender folk bytter jobber. Dette vet ikke offentligheten noe om, slik tilfellet er når en næringslivsleder må gå, sier Haugsjerd som trekker fram medienes dekning av P4-konsesjonen, og Helskogs dopingtabbe som eksempler på hvordan mediene har satt et kritisk søkelys på seg selv.

Dagbladets sjefredaktør, John Olav Egeland, sier til Aftenposten at det har skjedd en grunnleggende endring i løpet av de ti siste årene. Han viser blant annet til at vi nå har fått en egen mediejournalistikk man ikke hadde før.

- En rekke universiteter har fått egne institutter for medieforskning, som kommer med klare signaler inn i samfunnsdebatten, og pressens egne organisasjoner kan knapt samles uten at det blir diskusjon om sin egen virksomhet. Men først og fremst er leserne blitt mer kritiske og pågående, sier sjefredaktør John Olav Egeland.

Alle trekker frem Pressens Faglige Utvalg(PFU) som et organ som driver den nødvendige overvåkingen av norske medier.

Det siste redaktørene ønsker, er et medieombud.

Sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve, sier imidlertid at de vurderer om de skal innføre det enkelte danske aviser har innført, nemlig et leserombud.

- En person internt i redaksjon får som oppgave å være en djevelens advokat i forhold til enkelte type saker, sier Djuve.



Powered by Labrador CMS