Roger Schjerva. Foto: Martin Huseby Jensen
– På høy tid med digitalbetaling
Finansdepartementet mener direktestøtte er bedre enn momslette.
Statssekretær Roger Schjerva (SV) synes mediebransjen biter seg selv i halen ved å stille seg bak Schibsted, som mener momsfritaket er et godt virkemiddel og bør utvides. Momsfritaket motvirker delvis støtten som gis gjennom produksjonstilskuddet siden sistnevnte er målrettet, mens den førstnevnte er basert på avissalg, forklarer statssekretæren.
– Jo mer du selger, jo mer får du. Vi har gjort et regnestykke som viser at dersom momsfritaket var blitt overført til den direkte pressestøtten vil alle aviser unntatt VG og Aftenposten tjene på det. Men det er bare å konstatere at hele bransjen står samlet med Schibsted, noe vi må legge til grunn i den politiske behandlingen fremover.
Tøffe beregninger
I forhold til Fevennen og Hallingdølen sier Schjerva at Skatteetaten – ut fra regelverket – må beregne hvor stor andel av innholdet som er elektronisk formidlet. Tar du betalt for abonnement med både papir- og nettprodukt, må det beregnes hvor mye av det som stammer fra papir og hvor mye som stammer fra nett.
Problemet med å ha lavmoms eller nullmoms på nett er sammensausingen av produkter som gjør det vanskeligere å skille mellom det som kan anses som redaksjonelt, og det som er for kommersielt å regne, forklarer statssekretæren.
Naturlig å betale
I tillegg forbyr EUs regelverk at momsen settes ned på digitale medier. Selv om Norge ikke er bundet til dette regelverket, så er det ifølge Schjerva en betydelig fare for at det blir ansett for å være ulovlig statsstøtte.
– Men hvordan vil departementet forholde seg til medier som nå satser på plattformnøytrale produkter?
– Jeg setter pris på denne utviklingen og mener den er riktig. Det er helt naturlig å ta betalt for digitale tjenester, det må forbrukerne bare vennes til. Det er rimelig og helt naturlig og ingen grunn til å vente med. Men vi kommer ikke til å forholde oss til dette på annen måte enn at det er 25 prosent momssats på alt forbruk, men er prisen null, så er det null i moms.