I de tre nordligste fylkene opplever lokalradio fortsatt lytterøkning. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
I de tre nordligste fylkene opplever lokalradio fortsatt lytterøkning. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Veksten i lyttertallene for lokalradio har stagnert

Det viser nye tall fra Medietilsynet.

Published   Updated

Den sterke veksten i lokalradiolytting etter FM-slukkingen har stanset opp, viser nye tall fra Medietilsynet.

– Det siste halve året har andelen av befolkningen som lytter til lokalradio gått ned med 1,5 prosentpoeng, sier tilsynets direktør Mari Velsand.

Sammenlignet med første kvartal i år synker lytterandelen noe for lokalradio de fleste steder, bortsett fra i de tre nordligste fylkene.

Den største nedgangen er i Trøndelag og Møre og Romsdal, der lytterandelen for lokalradio falt med 4,1 prosentpoeng. På Sør- og Vestlandet er nedgangen på 1,8 prosentpoeng, mens Telemark, Buskerud, Hedmark og Oppland har en nedgang på 2 prosentpoeng. Utviklingen i Oslo-regionen er forholdsvis stabil, med en nedgang på 0,8 prosentpoeng.

Økning i nord

I de tre nordligste fylkene opplever lokalradio fortsatt lytterøkning. I Nordland er økningen på 1,2 prosentpoeng fra første kvartal i år, mens økningen i Troms og Finnmark er på 2,8 prosentpoeng.

Etter fjorårets FM-slukking opplevde lokalradio en sterk lyttervekst, og sammenlignet med tredje kvartal 2016 har lokalradioene samlet sett økt sin andel av radiolyttere i Telemark, Buskerud, Hedmark, Oppland, Nordland, Troms og Finnmark.

NRK ned i nord

Endringene i de nasjonale kanalenes lytterandel på regionalt nivå varierer i de fleste fylker med opptil 2 prosentpoeng når vi sammenligner lyttertall fra første mot tredje kvartal i år. Unntakene er Nordland, Troms og Finnmark, der NRK har en nedgang på henholdsvis 5,2 og 3,6 prosentpoeng fra første kvartal, og Sør- og Vestlandet, hvor P4-gruppen og Bauer Media har en økning på henholdsvis 2,6 og 2,3 prosentpoeng.

Lyttertallene Medietilsynet presenterer i dag er utarbeidet av Kantar Media, og er en del av Forbruker & Media-undersøkelsen som gjennomføres hvert kvartal. Undersøkelsen viser lyttertall for lokalradio og hvordan nasjonale kanaler gjør det på regionalt nivå.