Overgangen til DAB er i full gang, og det nasjonale FM-nettet ble slokket i 2017. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Nasjonale radiokanaler fortsetter å miste lyttere

Et markant fall fra 2017.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Hittil i år har andelen som daglig lytter på nasjonale radiokanaler vært 55,9 prosent – et markant fall fra 2017. Nisjekanalene har befestet posisjonen sin.

I 2017 lå andelen daglige lyttere på nasjonale kanaler på 63,2 prosent, mens det i 2016 – før den nasjonale FM-slokkingen – lå på 67,6 prosent.

Den kvartalsvise utviklingen i lyttetid har vært relativt stabil så langt i 2018, med rundt 72 minutter daglig lytting. Sammenlignet med tidligere år har lyttetiden gått ned. I 2017 og 2016 var lyttetiden på henholdsvis 79 og 85 minutter, ifølge Medietilsynets tall.

Hovedkanalene taper

– Det vil bli interessant å følge utviklingen i radiomarkedet i 2019 for å se om lyttermønsteret endrer seg, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Etter FM-slukkingen har tendensen vært at hovedkanalene til NRK, P4-gruppen og Bauer Media, som står bak blant annet Radio Norge, har en nedgang i antall radiolyttere, mens nisjekanalene har fått økt antall lyttere.

Lyttertallene som ble presentert onsdag, viser at nisjekanalene har befestet sin posisjon, og kanalmønsteret virker til å ha stabilisert seg, ifølge Medietilsynet.

Nisjeøkning

For hovedkanalene har andelen daglige lyttere vært forholdsvis stabil siste halvår, med en lytterandel på 43,7 i mars og 43,2 i september. Nisjekanalene har hatt en svak nedgang fra 30,3 til 29,3 prosent i samme periode.

Men sammenlignet med tredje kvartal i 2016, som var før FM-slukkingen, har nisjekanalene økt med 8,1 prosentpoeng mot tredje kvartal i 2018. I samme periode har hovedkanalene hatt en nedgang i daglige lyttere på 18,7 prosentpoeng

Powered by Labrador CMS