Randi Øgrey er administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening. Arkivfoto.
Randi Øgrey er administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening. Arkivfoto.

Skattereglene strekker ikke til i den digitale økonomien

– Norske myndigheter må sammen med sine nordiske kolleger aktivt arbeide for å endre internasjonale regler, sier Randi Øgrey i MBL.

Publisert   Sist oppdatert

En rapport fra PricewaterhouseCoopers (PwC) for Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og de andre nordiske medieforeningene viser skjevhetene mellom nordiske og globale aktører med hensyn til skattlegging.

Rapporten viser at dagens internasjonale skatteregler ikke er tilpasset dagens økonomiske virkelighet og gir derfor ulike vilkår for internasjonale og nasjonale aktører. MBL skriver på sin hjemmeside at hovedutfordringer er at prinsippene i reglene tar utgangspunkt i måten internasjonal økonomi fungerte på for hundre år siden.

– Utfordringene knyttet til beskatning av digitale produkter og tjenester kommer bare til å øke i fremtiden med den vekst vi ser på de ulike markedsplassene. Det er vanskelig for myndighetene å holde følge med utviklingen og ligge i forkant med lokale og globale rammebetingelser, sier partner Eivind Nilsen i PwC til Kampanje.

Et av tiltakene Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) har kommet med i handlingsplanen Base Erosion and Profit Shifting (BEPS), er å knytte mer av de globale aktørenes nasjonale inntekter til deres lokale kontorer, skriver Kampanje. Ifølge anslag fra PwC risikerer Norge å gå glipp av flere hundre skattemillioner årlig med dagens skattlegging.

– Norske myndigheter må sammen med sine nordiske kolleger aktivt arbeide for å endre internasjonale regler. Det er også viktig at det kommer nasjonale tiltak på plass som sikrer grunnlaget for levedyktige norske medievirksomheter, sier administrerende direktør Randi Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening til egen nettside.

Rapporten viser også at kreativ skatteplanlegging mer og mer vil uthule statens skatteinngang fra bedrifter etter hvert som den digitale økonomien vokser på flere områder.