Clas Brede Bråthen gleder seg over at Raw Air snuser på TV-tallene til den populære tysk-østerrikske hoppuka. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
– TV-tall å glede seg stort over
Formidable Raw Air-tall.
Drøyt 86 millioner seere verden rundt fikk med seg Raw Air sist vinter. – TV-tall å glede seg stort over, sier hoppsjef Clas Brede Bråthen.
Avslutningsrennet i Vikersund ble alene sett av 20,6 millioner seere. Bare hoppukerennene i Oberstdorf og Garmisch-Partenkirchen ble sett av flere TV-tittere sist sesong.
– Det er veldig overraskende at vi allerede nærmer oss hoppuka. Våre tall viser at det mange hevdet, at det ville være vanskelig å få høye tall etter mesterskap, når sesongen i manges øyne er over, var fullstendig feil. Med Raw Air har vi klart å løfte en ofte vanskelig del av sesongen. Det var hovedintensjonen da vi la fram ideen om en norsk hoppturnering, sier Bråthen til NTB.
Raw Air-rennet i Trondheim var nest mest sett med 14,4 millioner seere. Deretter fulgte Lillehammer (13,4) og Kollen-søndagen (13,2). Lagkonkurransene fenget henholdsvis 11,6 og 13,1 millioner seere i henholdsvis Holmenkollen og Vikersund.
– Disse tallene bør bety at det er et stort utviklingspotensial for å gjøre Raw Air til det største og viktigste årlige idretts- og kulturarrangementet i Norge, mener hoppsjefen.
– Neste år sikter vi mot 100 millioner seere under Raw Air, sier Bråthen ivrig.
Forvalter ikke Kollen-arven
– Hva tenker du om at rennet i Kollen er det med minst seerappell av Raw Air-rennene?
– Jeg er ikke overrasket. Vi har ikke vært flinke nok til å forvalte det fantastiske idrettsarrangementet og den arven som Holmenkollsøndagen representerer. Det er meg bekjent Norges mest kjente og tradisjonsrike idrettsarrangement. Det fortjener en helt annen forvaltning enn jeg opplever at vi klarer å få til.
– Samtidig er det sånn at Raw Air gir Kollen en mulighet til å gjenvinne fordums storhet. Hoppukeåpningen i Oberstdorf er et fyrverkeri og kanskje et av de flotteste rennene i hoppsirkuset. Det er ingen grunn til at søndagen i Kollen ikke kan bli det samme, svarer Bråthen.
Suksess for jentetrippelen
Kvinneløftet med Lillehammer-trippelen fenget også seerne. 8,8 millioner seere fulgte tredagersturneringen. Og kvinnerennet i Holmenkollen i mars ble sett av drøyt 3 millioner seere. Dermed ble renn i Norge sett av 11,9 millioner seere verden rundt sist sesong.
– Jenteproduktet er på full fart opp og fram. Det gleder jeg meg stort over. Det er kanskje der den største utviklingsmuligheten i internasjonal hoppsport ligger. Nå kommer jentene også inn i Raw Air. Det må bli dynamitt, sier sportssjefen.