Ledelsen kjøper RA fra A-pressen.
Ledelsen kjøper RA fra A-pressen.

Ledelsen kjøper RA

A-pressen trekker seg ut av Rogaland.

A-pressen selger Rogalands Avis (RA) til selskapet Tanke Media, som ble registrert i Brønnøysundregistrene for bare ti dager siden.

– Trenger to aviser

Det nye selskapet eies av administrerende direktør Raymond Lind og sjefredaktør Bjørn G. Sæbø i Rogalands Avis, skriver Sæbø i en pressemelding. Det betyr at avisens ledelse nå overtar eierskapet i avisen.

– Ambisjonen med selskapet er at avisen blir drevet videre, at den er lokalt eid og at den er et korreks til Aftenbladet. Vi trenger to aviser i Stavanger, sier Lind til Journalisten, som ikke vil oppgi hvor mye Tanke Media betalte for RA.

Fallende opplag

Ifølge pressemeldingen har A-pressen siden i vår utredet løsninger for å sikre videre drift av avisen. RA har slitt med svak økonomi de siste årene. Opplaget har falt fra toppen på 15.036 eksemplarer i 2002 til 9.543 i fjor, ifølge tall fra Medienorge.

– Vi er glad for at avtalen med Tanke Media AS sikrer videre satsing på Rogalands Avis, sier konserndirektør Are Stokstad i A-pressen i pressemeldingen.

Leter etter flere eiere

Den nye eieren er tydelig på at de ønsker flere eiere inn i Rogalands Avis.

– Vi skal ha inn andre eiere, men det blir en utfordring med utbytteregelen fordi vi må ha eiere som har andre motiver enn bare å ta ut penger, sier Lind.

– Hvor lenge kan dere bære selskapet alene?

– De nærmeste årene ser det greit ut, sier Lind, som heller ikke utelukker at de ansatte kan komme inn på eiersiden.

– Men eierne må ha økonomiske muskler, legger han til.

– Planlegger dere kutt i RA i den nærmeste tiden?

– Avisen blir fristilt fra A-pressen fra 1. desember. Vi vil fortsette å kjøpe tjenester fra dem, men avtaler må ned på papiret først. Neste uke starter prosess med ny strategi der også de ansatte er med, sier Lind.

Få synergier

At A-pressen ikke har andre aviser i Rogaland er, ifølge pressemeldingen, blant grunnene til at de nå trekker seg ut fordi konsernet ser mediekonsernet få synergier.

– Vi tror derfor et aktivt lokalt eierskap vil være et positivt bidrag til å utvikle avisen, sier Stokstad.

Les også: Ansatte kan kjøpe egen avis (17. november 2011)