Finansminister Trygve Slagsvold Vedum etter pressekonferanse om styrking av Forsvaret i mai 2023.
Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Mediestøtte
Regjeringen vil endre reglene for moms på nettaviser
– Merverdiavgiften bør ikke begrense avisenes bruk av lyd og levende bilder.
Regjeringen sendte tirsdag ut et forslag på høring som skal gjøre det lettere for nettaviser å bruke lyd og video aktivt, uten å måtte betale merverdiavgift.
I statsbudsjettet 2023 ble merverdiavgiftsfritaket for elektroniske nyhetstjenester avviklet. Dette var i hovedsak for å hindre at TV-kanalpakker og strømmetjenester kunne selges med redusert moms.
Samtidig begrenset dette også hvor mye video- og lydinnhold en avis kunne ha og fortsatt omsettes avgiftsfritt.
– Merverdiavgiften bør ikke begrense avisenes bruk av lyd og levende bilder. Vi er opptatt av mediemangfold og vi må ha et regelverk som bidrar til bredde i tilbudet. Vi ønsker at lokalaviser i hele Norge som satser på mer bruk av lyd og levende bilder, fortsatt skal være avgiftsfrie aviser, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).
– Lappe sammen
Forslaget følger opp anmodningsvedtaket fra Stortinget.
Grunde Almeland (V), leder i familie- og kulturkomiteen på Stortinget, mener forslaget om å fjerne avgiftsfritaket i utgangspunktet var dårlig og lite gjennomtenkt.
– Her forsøker bare regjeringen å lappe sammen hullene på sitt eget dårlige forslag. Det er selvfølgelig bra at regjeringen nå etter mye motstand prøver å ta et lite skritt i riktig retning, men problemet er at regjeringen allerede i høst sparket beina under en viktig ordning for å fremme innovasjon og gjøre norske mediehus i stand til å treffe yngre målgrupper, sier han til NTB.
TV 2-sjef skeptisk
I endringsforslaget heter det: «Omsetning av aviser, herunder elektroniske aviser, som inneholder en overveiende andel tekst og stillbilder, er fritatt for merverdiavgift.» Dermed kan det igjen virke som bildetunge TV 2 er skjøvet ut i skyggen.
Sjefredaktør i TV 2, Olav T. Sandnes, er kritisk til den nye endringen.
– Vi skal sette oss inn i forslaget, men det fremstår ved første blikk som en gammeldags og dårlig løsning, som ikke bygger opp under den omstillingen norske medier må gjennomføre for å engasjere nye generasjoner av nyhetslesere. Det vil være svært alvorlig for demokratiet i Norge, sier han til Kampanje.