Google anslår det norske søkeordannonsemarkedet til å utgjøre 1,2 milliarder kroner årlig.
Google anslår det norske søkeordannonsemarkedet til å utgjøre 1,2 milliarder kroner årlig.

Google eier halve annonsemarkedet

Men ikke i Norge.

ZenithOptimedias årlige undersøkelse forteller at Google nå eier halvparten av nettannonseringen globalt. Søkegiganten står for 44,1  prosent av nettannonseringen verden over. Det er ifølge The Wrap opp fra 41,9 prosent i fjor.

Til sammenligning har Facebook 3,1 prosent, hvilket er mer enn en dobling fra året før.

I Norge er historien en ganske så annen. Ifølge IRM har søkeordsannonseringen en andel på 20 prosent av nettannonseringen. I tredje kvartal utgjorde annonser på nett 24,4 prosent av det totale markedet.

Dermed er vi «sist» i klassen i Norden. Mens estimater for Finland er på 26 prosent, forteller tallene fra IRM at hos svenskene har denne type annonser 33 prosent av nettannonseringen hos svenskene og 37 prosent hos danskene.

Ifølge IRM er det riktignok forventninger til at dette vil øke med 18 prosent i Norge i år.

Mobilen skaper forventning

Daglig leder Magnus Anshelm i IRM forteller at de forventer vekst. Særlig som følge av den sterke fremveksten av smarttelefoner. TNS Gallups siste Interbuss som forteller at 53 prosent av mobilbrukerne i Norge har nettopp smarttelefon.

– Og her er det en sterk økning på søk, sier Anshelm.

Han tror at en annen grunn til at Google og søkeordsannonsering har lavere andel i Norge enn i andre land også kan skyldes at nordmenn «vet så mye» og at de heller bruker Finn når de er på leting etter for eksempel reiser.

– Og så har nettkatalogene en større andel. Yellow Pages i USA er ikke på langt nær så sterkt som Gule Sider er i Norge.

Forventer kraftig vekst

Google-sjef i Norge, Jan Grønbech, forteller over telefonen fra Irland at han har store forventninger til at søkeordannonsering vil vokse også i Norge, men legger til at selv om nordmenn er kjappe på å kaste seg på teknologi, er norske annonsører treige.

– De store annonsørene har forstått det, men de små, de henger etter. I Danmark er det dobbelt så mange små bedrifter som bruker søkeordsmarkedsføring enn i Norge. Jeg tror norske små og mellomstore bedrifter er tilfreds med situasjonen. Det er i hvert fall ikke som her i Dublin hvor de har kniven på strupen.

Grønbech mener søkeordsmarkedsføringen så vidt har begynt i Norge og anslår markedet til å ligge på rundt 1,2 milliarder kroner årlig. Google-sjefen forventer at om fem år er markedet 200 prosent større.

– Bare siden sommeren har vi fått 2.500 nye søkeordsannonsører, sier Grønbech.