Lavere vekst for reklamen

Vokser fortsatt, men svakere enn i første kvartal.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det norske reklamemarkedet økte med 4,7 prosent i andre kvartal sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske tall fra Institut för reklam- och mediestatistik (IRM). Samlet ekspanderte det norske reklamemarkedet med 229 millioner kroner til 5,1 milliarder totalt, sammenlignet med i fjor.

TV sterkt, aviser svakt

Økningen er likevel lavere enn tidligere i år. I første kvartal vokste reklamemarkedet med 7,4 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor.

Fjernsynet er blant kanalene som går mest fram. De kommersielle kanalene kunne glede seg over å øke sine reklameinntekter med 15 prosent sammenlignet med i fjor.

Like bra går det ikke for dagspressen. Avisene nøyde seg med en vekst på 2,7 prosent fra i fjor.

– Etter å ha vokst mye og sterkt gjennom flere kvartaler gikk reklamemarkedet over i en mer normal vekst på knapt fem prosent i andre kvartal, sier IRMs daglige leder Magnus Anshelm.

Vekst for internett

Internett, radio og fagpressen opplever, ifølge tallene, en reklameøkning på henholdsvis 8,7 prosent, 7,7 prosent og 5,6 prosent.

Veksten for internett bekreftes av tall fra INMA, som er bransjeorganisasjonen for digitale kanaler, kom med i går. De viser at omsetningen på merkevarer blant medier som Dagbladet.no og VG Nett med flere, vokste med ti prosent i første halvår. Totalt omsatte merkevare for 782 millioner kroner i år - mot 708 millioner kroner i fjor.

Powered by Labrador CMS