Veksten i inntekter på mobil dabber av. Foto: Glenn Slydal Johansen
Reklameveksten på mobil bremser opp
Dagspressen taper fortsatt, men henter seg litt inn på reklamestatistikk.
Den siste statistikken fra Mediebyråforeningens medlemmer viser at det totale markedet hittil i år, inkludert november er på 8,48 milliarder kroner. Det er en nedgang på 0,3 prosent fra 8,5 milliarder kroner i samme måned i fjor.
Utviklingen er noe bedre enn i oktober da den totale omsetningen var ned med 1,4 prosent sammenlignet med oktober i fjor.
Dagspressen opplever et fall på 22,8 prosent fra 1,13 milliarder kroner i fjor til 875 millioner kroner i år. Også her er det en liten bedring for 12-månedersveksten fra en nedgang på 24,3 prosent i oktober.
Kanalens andel av den totale omsetning synker imidlertid med 0,1 prosentpoeng, og er nå nede i 10,3 prosent mot 13,3 prosent for ett år siden.
TV opplever per november et svakt fall på 0,5 prosent fra 3,23 milliarder kroner i fjor til 3,21 milliarder i år. I oktober var fallet på 1,9 prosent. Totalt har mediekanalen nå en andel på 37,9 prosent som er nøyaktig det samme som den hadde for ett år siden.
Ikke lenger tosifret vekst på mobil
Internett vokser per november med 10,1 prosent fra 2,2 milliarder kroner i fjor til 2,43 milliarder kroner. Her faller veksten fra 10,9 prosent i forrige måned.
Displayannonser utgjør 1,55 milliarder kroner og vokser med 12,7 prosent. Web-TV vokser med 11,9 prosent fra 162 millioner kroner til 181 millioner kroner.
Mobil opplever fortsatt vekst, med 4,1 prosents økning fra 340 millioner i fjor til 354 millioner kroner i år. Kanalen utgjør nå 4,2 prosent av den totale medieomsetningen, noe som er en vekst på bare 0,2 prosentpoeng for ett år siden.
Men mobilen opplever nå kraftig brems på inntektsveksten. I forrige måned var veksten fra oktober 2015 til oktober i år på 6,4 prosent. Og tidligere i år var den tosifret: I juli opplevde mobilen en omsetningsvekst fra reklame på 15,2 prosent.
Radio vokser videre
Fagpressen er blant kanalene som nå opplever kraftig fall i annonseinntektene. Kanalen er tilbake 19,9 prosent fra 39,7 millioner kroner i fjor til 31,8 millioner kroner i år. Men relativt til de andre er det en liten kanal med 0,4 prosent av den totale kaken.
Ukepresse og magasiner opplever at omsetningen går ned 13,3 prosent fra 203,7 millioner kroner i fjor til 176,5 millioner kroner i år. Andelen er nå nede i 2,1 prosent av omsetningen.
Et lyspunkt er radioen som fortsetter veksten på 2,6 prosent fra 370 millioner kroner i fjor til 380 millioner kroner i år. Andelen er nå 4,5 prosent.
Reklamestatistikken viser netto fakturert omsetning etter rabatter, men før byråprovisjon som mediebyråer som blant annet Carat og OMD oppgir til Mediebyråforeningen.