Sommervekst på nett

Mediebyråene la igjen nesten 115 millioner mer enn i fjor.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er ferske tall fra Mediebyråforeningen som viser at nettet har hatt en formidabel omsetningsvekst i perioden.

Mens det ved utgangen av juli i fjor var omsatt for 625.859 millioner annonsekroner, er tilsvarende tall ved samme tid i år på 739.876 millioner kroner. Det innebærer en omsetningsøkning på 18,2 prosent i perioden. Dermed øker investeringstakten fra juni da økningen var på 15,7 prosent.

Internett har nå en markedsandel på 16,3 prosent av kronene mediebyråene investerer. Det er en økning på 14 prosent.

Dagpressen går motsatt vei og fortsetter i fritt fall. 159.407 millioner færre kroner ble brukt til å kjøpe annonseplasser i mediekanalen. Etter årets sju første måneder er det kjøpt reklame for 938.513 millioner kroner, en tilbakegang på 14,5 prosent.

Fortsatt brukes hver litt over hver femte annonsekrone på dagspressen, men det er ned fra hver fjerde krone ved samme tid i fjor.

Penger på TV

Fjernsyn er største mediekanalen med klar margin. Omsetningen øker med i overkant av 134 millioner kroner og det har i løpet av de sju første månedene blitt omsatt for 1,674 milliarder kroner.

Markedsandelen til TV er nå på 37 prosent.

Etter en lenger periode med vekst har uke- og magasinpressen begynt tilbakegangeen igjen. Ved utgangen av juli var det hittil i år blitt omsatt for 191.530 millioner kroner. En tilbakegang på 7,4 prosent.

Fagpressen fortsetter sin tilbakegang hos mediebyråene. I perioden er det omsatt for 32 millioner kroner, tilbake nesten tre millioner kroner fra samme tid i fjor.

I radiobransjen er veksten beskjeden, men det er en uansett en fremgang på i underkant av én million kroner til en omsetning på 209.615 millioner kroner.

Markedet som helhet, som også inkluderer reklamekanalene, kino, utendørs, direktereklame og andre medier, øker med 1,1 prosent til en omsetning til i overkant av 4,5 milliarder kroner.

Dette er annonseplasser kjøpt gjennom foreningens medlemmer og rabatter er ikke tatt med i statistikken.

 

Powered by Labrador CMS