– Oppturen er på vei

Medierådgiverne, annonsørene og medieeierne er optimistiske for 2010.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Under Mediedagen som Mediaforum arrangerer i Oslo torsdag ble optimismen for utsiktene i reklamemarkedet tydeliggjort fra tre forskjellige hold.

– Oppturen er på vei, det finnes sikkert noen med depresjoner etter det vi har vært gjennom, men oppturen er på vei. Tiden er kommet for å være optimistisk, sa administrerende direktør Leif Aa. Fredheim i mediebyrået Starcom.

Slipper kutt

Trygve Hegnar sa under sitt foredrag at Norge er et lykkeland. For mens landene i EU har et underskudd på fire prosent av BNP, har Norge et overskudd på ti prosent av sin BNP.

Dermed venter redaktøren at 2010 vil bli et år hvor det blir vekst, selv om han ikke venter BNP-vekst på mer enn to prosent. Hegnar tror også på en moderat lønnsvekst, og at renten i praksis ikke vil gå særlig opp. Derfor mener han at forbrukerne vil bruke mer penger også i år.

– Hvis alt dette stemmer i sum, at renten blir stabil og vi ikke får særlig arbeidsledighet så vil medieverden være bra. Annonsørene vil annonsere mer og vi får høyere inntekter slik at TV 2 og Dagbladet kanskje slipper å si opp flere.

Ambivalens

Markedsdirektør i Nordea Bank i Norge, Arne Lambech, forklarte at andre store annonsører han har vært i kontakt med forventer vekst i annonseomsetningen. Tilbakemeldingene han har fått ligger på mellom null og fem prosents vekst.

Lambech forteller at på tampen av inneværende år vil markedet kunne se tilbake på økte investeringer fra de store annonsørene. For mediene ligger det flere utfordringer i å tiltrekke seg annonsørene.

– En stor akilleshæl er at for ti år siden konsumerte jeg én mediekanal av gangen, mens nå konsumerer vi flere mediekanaler samtidig. Dette er i ferd med å øke og da må vi spørre oss hvilke kanaler som gjør best jobb for annonsørene. En av de store annonsørene i Norge spurte meg om hvorfor det er annonsørene og ikke mediene som skal finne ut av dette, sa han.

Lambech opplever at mange mediehus er blitt flinke til å levere ut tall, man at det fortsatt er de som lever som de gjorde for fem år siden med opplagsdata, og som ikke har satt seg godt nok inn i den digitale verden.

Tydeliggjøring

Lambech gjorde det også klart at de store annonsørene vil eksperimentere mindre i trykte medier, men desto mer i digitale medier.

Dette vektla også Fredheim da han tok sitt dypdykk inn i krystallkulen. Han sa at mange annonsører er ambivalente om de skal satse stort i inneværende år. Trolig vil de si at de må satse, fordi de ikke har råd til å la være.

– Pengeflyten kommer til å følge noen kriterier. Det handler om prestasjon og det handler om å involvere kundene. Klarer du ikke det, så får du heller ikke salget. Og så må det selge. Det kommer svært få kampanjer i 2010 hvor det ikke er premiss fra kundene om at det skal selge. De vil spørre om de får igjen nok for pengene sine.

Fredheim mener mediene må gå i seg selv og finne ut hva de er i forhold til annonsørene. Dersom de klarer å involvere, tydeliggjøre og å selge seg, vil de være med på å forme fremtiden sin.

Powered by Labrador CMS