Jens Stoltenberg og Siv Jensen. Foto: Bjørn Sigurdsøn/SMK og Bård Gudim
Jens Stoltenberg og Siv Jensen. Foto: Bjørn Sigurdsøn/SMK og Bård Gudim

– Det er bare Jens og Jensen som slipper til

Dermed deler TVNorge ut reklametid til de politiske partiene. Og Høyre tar imot.

Tv-kanalen har sågar sørget for at det blir fordelt jevnt også. I alt får 13 partier fra Arbeiderpartiet til Kristent samlingsparti 100.000 kroner i gratis reklametid hver. Uansett størrelse.

– Går det så dårlig med reklamesalget i TVNorge at du må dele ut gratis reklametid, Harald Strømme?

– He-he. Vi har vurdert å gå mer drastisk til verks og tilby på kommersielle vilkår. Det har vært avveiningen, og vi mener vi bestemt kunne gjort det med loven på vår side. Årsaken til at vi ikke har gjort dette nå, er for at det kommer så tett opp på valget, og partiene har forberedt seg på ulik grad og kunne dermed komme skjevt ut. Da ville debatten handlet om det, sier TVNorges administrerende direktør.

– Uklart

Strømme mener at regelverket etter dommen i Strasbourg er tvetydig. Derfor mener han at regjeringen burde ha utviklet et nytt lovverk, for nå er det opptil aktørene å avgjøre hva som faller utenfor rammene i lovverket.

Strømme forklarer at det er nettopp denne problemstillingen TVNorge ønsker å sette søkelys på gjennom å gi bort reklametiden. Han mener det er bedre måter å regulere pengemakta til partiene på enn gjennom et totalforbud.

Det er en diskusjonen regjeringen burde engasjert seg i, sier Strømme og hevder at det ikke kan være argumentet levende bilder som er avgjørende og viser til at reklamefilmene er å se på både kino og nett.

Medietilsynet har slått fast at dommen fra EMD kun handler om et lite partis mulighet til å slippe til i mediene, ikke det generelle om å sende politisk reklame.

– Men hvem skal definere hva som er et lite parti for tiden? Nå er det jo bare Jens og Jensen som slipper til. Man må gjerne lage et regelverk som er strengt og stramt, for totalforbudet er satt til side, og så er det ikke kommet noe nytt etter det.

Tar imot

Kulturminister Trond Giske sa tidligere i våres at det gikk greit at landets lokal-tv-stasjoner sendte Høyres reklamefilm. I hvert fall så lenge de ikke tok betalt for det.

Generalsekretær Trond Reidar Hole i Høyre har den aktuelle reklamefilmen klar for å få den sendt på TVNorge. Om budet som skal frakte reklamefilmen ikke er bestilt ennå, har Høyre vært snare på telefonen til TVNorge og varslet at de vil benytte seg av tilbudet.

– Bedre og bedre dag for dag. Vi har selvsagt tenkt å benytte oss av dette. Det hadde ikke vært lovstridig selv om TVNorge hadde tatt seg betalt for det. Loven er underkjent av EMD, så politisk tv-reklame er lov i Norge enten man tar seg betalt ei, sier generalsekretær Trond Reidar Hole i Høyre.

Sivil ulydighet

I Kristelig Folkeparti er man ikke interessert i å benytte seg av tilbudet. Det mener informasjonssjef Erik Lunde ikke er i tråd med reglene politikerne selv har vedtatt.

– Så vi kommer ikke til å drive med sivil ulydighet. Slik jeg har forstått det, er det ikke i tråd med reglene, og det er ikke tvil om hvorfor TVNorge gjør det, for det er for å kunne sende betalt reklame i fremtiden, og det ønsker ikke vi å bidra til.

Kulturminister Trond Giske ønsker ikke å gripe inn overfor TVNorge, nettopp fordi kanalen ikke tar betalt for reklametiden.

– Ingen kan nekte en tv-kanal å gi bort sendetid, og det er flott at TVNorge slipper partiene til. Det er pengekarusellen tv-reklame kan føre til vi har fryktet. Å få tv-kanalene til å gjøre plass for gratis tv-reklame var noe av det vi vurderte i forbindelse med dommen i Strasbourg, skriver Giske i en epost.

Det har ikke lyktes Journalisten å få kommentarer fra Arbeiderpartiet eller Fremskrittspartiet om hvordan de forholder seg til tilbudet fra TVNorge.