Illustrasjon: Skjermdump fra Aftenposten.no

Internett fosser fram i annonsemarkedet

Har nå en tredel av den totale omsetningen og puster tv i nakken, ifølge tall fra Mediebyråforeningen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Total innrykket omsetning hittil i år, ved utgangen av november, er 8,45 milliarder kroner, mot 8,52 milliarder til samme tid i 2015.

– Det er 69 millioner bak fjoråret, eller 0,8 prosent, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen.

MEDIEBYRÅFORENINGEN

• Tallene fra Mediebyråforeningen viser netto innrykket medieomsetning. Det vil si etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.

• Omsetning for Dagspresse omfatter papiraviser. Nettavisenes omsetning rapporteres under Internett.

• Tallene baserer seg på rapporter fra medlemsbyråene og viser ikke den totale annonseomsetningen.

• Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS, In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS).

Fram 3,4 prosentpoeng

Internett-gruppen har økt annonseomsetningen med 10,6 prosent så langt i år. Internett står nå for en markedsandel på 32,3 prosent, mot 28,9 prosent i samme periode i 2015. De største undergruppene er Display, kjøpt manuelt, med 28 prosent og Programmatisk/nettverk med 24 prosent. Deretter følger Sosiale medier med 16 prosent, Søk med 15 prosent og Mobil/tablet med 9 prosent.

Innrykket netto omsetning hos tv-kanalene etter 11 måneder ligger 1,9 prosent foran fjoråret. Tv omsatte for 3,27 milliarder kroner, som er om lag 60 millioner i økning. Markedsandelen for tv ligger på 38,7 prosent, opp fra 37,6 prosent fra samme tidspunkt i 2015.

Tappes for inntekter

Annonsetappingen av gruppen Dagspresse fortsetter for fullt, med en nedgang på 25,5 prosent i forhold til i fjor. Dette er noe lavere enn 12-månedersfallet i oktober, som lå på 26,9 prosent.

Les også: På tre år har mediebyråene halvert reklamekjøp hos dagsavisene

Ved utgangen av november hadde papiravisene omsatt reklame for 654,6 millioner kroner via Mediebyråforeningen, mot 878,9 millioner i samme periode i 2015. Dagspressens markedsandel er nå nede i 7,7 prosent, mot 10,3 prosent for et år siden.

Annonseomsetningen for gruppen Ukepresse og magasiner er ned 15,8 prosent til 120,6 millioner kroner. Fagpressen faller med 14,0 prosent til 27,5 millioner kroner.

Radio hadde omsatt reklame for 361,1 millioner kroner ved utgangen av november. Det er ned 6,5 prosent fra samme periode i fjor. Radio har nå en markedsandel på 4,3 prosent, mot 4,5 prosent for et år siden.

KILDE: MEDIEBYRÅFORENINGEN
Powered by Labrador CMS