Foto: Thomas Angermann, Creative Commons.
Foto: Thomas Angermann, Creative Commons.

Mediene kaster seg over Remas bokstavbytte

Hodeløst mener enkelte. Hva med de etiske retningslinjene spør andre. Leserinteresse, svarer Adresseavisen.

Publisert Sist oppdatert

Landets største dagligvarekjede har grepet flere mediers interesse de siste dagene. Mot slutten av uken byttet Rema 1000 ut E med Æ i logoen sin og blant andre Tv2.no, Stavanger Aftenblad, Adresseavisen, iTromsø, Nordlys og Telemarksavisa har skrevet om bokstavbyttet.

Ingen av de nevnte mediene har fått hull på hva det er Rema driver på med, og viser til både Rema-sjef Ole-Robert Reitan som ifølge Adressa svarer Hæ til endringen. Eller kommunikasjonssjef Mette Fossum-Beyer som først sier hun ikke kjenner til hva som skjer, men etter hvert forteller at noe kommer til å skje 4. januar. Mer om det litt lenger ned i artikkelen.

Hodeløst

Rema er en merkevare mange lesere forholder seg til. Et søk på Facebook viser at endringen i navnet har skapt diskusjoner. Ikke rart da at mediene også kaster seg på. Men ikke alle er like imponert. VG-

Ken Andre Ottesen. Arkivfoto: Martin Huseby Jensen
Ken Andre Ottesen. Arkivfoto: Martin Huseby Jensen

vaktsjef Ken Andre Ottesen, også kjent som BadesKen i sosiale medier, er blant dem som har reagert på mediene som har skrevet om den nye kampanje uten å ha brakt på det rene hva Rema faktisk skal gjøre. På chat med Journalisten spør han undertegnede om jeg har sett en eneste artikkel hvor noen har funnet svaret på dette. Og, nei, undertegnede har ikke det.

Ottesen skriver videre at han er overrasket over at norske medier skriver om dette, og at det er snakk om hodeløs videreformidling av en matvarekjedes pr-jippo.

– Dette synes jeg er oppsiktsvekkende hodeløst. Hadde det nå enda vært at Rema skifter navn eller noe, men leserne får jo ikke engang vite hva som skjer. Er bare å gratulere Rema med meter på meter med gratisreklame, skriver han.

Ottesen mener at også Journalisten bidrar til markedsføringen ved å skrive om dette.

– De har vel strengt tatt bare skiftet ut E med Æ og holdt kjeft. Og så har norske avisredaksjoner vært så lite flinke at de har videreformidlet det.

Ingen overraskelse

Også ansvarlig redaktør Harald Klungtveit i Filter Nyheter reagerer. På Facebook spør han om:

Harald Klungtveit. Arkivfoto: Martin Huseby Jensen
Harald Klungtveit. Arkivfoto: Martin Huseby Jensen

«Har ingen av disse sju redaksjonene retningslinjer som hindrer dette? Eller er det de enkelte journalistene som synes det er stas å havne på lista over lettlurte samarbeidspartnere hos byrået? Hos TV 2 kom forøvrig en teaser om «saken» til slutt i 21-nyhetene rett før en reklamepause der Rema-kampanjen dominerte. Nordlys bruker bilder tatt av Rema av det de kaller “den hemmelige kampanjen”.»

I tråden til Klungtveit skriver tidligere ansvarlig redaktør Helge Øgrim i Journalisten at han ikke er overrasket over at mediene kaster seg over saken, sånn bortsett fra Stavanger Aftenblad. 

– Det er jo litt som Tryggestad (Dag Idar journ. anm.) sier, det letteste vinner ofte. Selv om det er en dødskurs. Fraværet av overraskelse skyldes jo at Nordlys, TV 2, Nettavisen er blant de mest notorisk lettvinte. Aftenbladet bør unngå slikt og har det nok som policy, men alle glipper en gang. De tre mindre lokale kjenner jeg ikke godt nok, men vet jo at ressurser og dels kultur i lokalaviser slipper mye gjennom på nett.

Naturlig å dekke

Nyhetsredaktør Kirsti Husby i Adresseavisen sier til Journalisten at Rema er en viktig aktør å følge for mediehuset.

Hun understreker at redaksjonen alltid har en høy terskel for å gå inn i saker hvor de kan ende som aktør i noens kampanje. Det er også vurdert denne gangen.

– Det pågår store endringer i dagligvarebransjen i Norge og Rema er en av de ledende aktørene. Da er det naturlig å følge opp en så stor og synlig kampanje i vårt nedslagsfelt som antyder endringer i butikkonseptet, sier Husby.

– Saken har leserinteresse, noe vi også ser før vi skriver om det gjennom diskusjoner i sosiale medier, sier hun og legger til: Vår oppgave som journalister er å belyse hvilke endringer de er i gang med som er av betydning for forbrukerne og for aktørene Rema samhandler med.

– I hvor stor grad føler du dere har lykkes med det?

– Vi opplever at vi ikke er kommet til bunns i det ennå, men får vi svar skal du få lese om det i Adresseavisen og ikke Journalisten.

Husby forteller at de ikke har gått ukritisk inn i profileringskampanjen til Rema og at de også å har snakket med varehandel-ekspert om selve kampanjen og hva det kan bety å tukle med logoen slik dagligvarekjeden nå gjør.

For tidlig

Flere medier har som nevnt skrevet om bokstavbyttet til Rema. Journalisten kontaktet kommunikasjonsdirektør Mette Fossum-Beyer.

Vi spør henne per sms om hun har fem minutter til et kort intervju og presiserer senere at det handler om Ræma. Til svar får vi spørsmål om vi kan vente til 4. januar.

«Det er litt tidlig å si noe om det.» skriver hun. Vi svarer at Journalisten i grunnen ikke er så interessert i hva Rema skal lansere, men at vi er mest interessert i mediepågangen og ønsker hennes refleksjoner rundt dette. Også dette er fortsatt tidlig.