Ikke de store forskjellene på avishodene. Foto: Magne Henriksen
Expert kopierte Fredriksstad Blad i reklameavis. Russeavis, mener Réne Svendsen
Bortsett fra at russen spurte om det var greit at de parodierte lokalavisen.
Ikke akkurat helt etter boka, måten elektrokjeden Expert her har håndtert markedsføringen sin i Fredrikstad. I fullformat har elektrokjeden laget en papiravis med navnet Frekstad Blad. Ikke direkte ulik fonten Fredriksstad Blad bruker.
– Jeg ble skuffet over at en aktør som er så profesjonell og har vært så lenge i markedet, og som er pinlig klar over verdien av egen merkevare, velger å gjøre noe slikt, sier ansvarlig redaktør René Svendsen i Fredriksstad Blad.
At Expert i tillegg bevisst har gått under radaren uten å spørre om dette er greit, gjør ikke ting til det bedre. Når det kommer på papir som innstikk i Byavisa og Fredriksstad Blad opplever han elektrokjeden har gått over flere grenser de burde stanset ved.
Forventer beklagelse
Det fremstår som en russeavis, mener han. Bortsett fra at da russen i Fredrikstad fortsatt lagde russeavis hadde de vett på å spørre om det var greit at de kalte den for Fredriksstad Glad.
– Det er forstemmende at Expert i tillegg har så lite kunnskap om Fredrikstad og folk og uttrykk at de tror vi uttaler bynavnet Frekstad. Det er det ingen i Fredrikstad som gjør. De gjør skivebom på skivebom.
I mediehuset er det sendt en formell henvendelse til Expert og så har Svendsen forsøkt å komme i kontakt med daglig leder uten hell. Markedssjefen i elektrokjeden er kontaktet av Amedia Salg og marked. Nå forventer Svendsen en beklagelse, selv om det ikke er snakk om å forfølge saken videre.
Journalisten har også forsøkt å få Expert i tale, men den eneste i kommunikasjonsavdelingen som er oppført kunne ikke svare da hun er ansvarlige for hele det nordiske markedet. Ikke Norge og Østfold.
OPPDATERT: Etter at denne artikkelen er publisert forteller Svendsen at han har hatt en hyggelig samtale med Expert Norge-sjef Anders Nilsen som har beklaget det inntruftne og at saken nå legges død.
Men hvilke andre muligheter har markedsavdelingen i Expert sett for seg? Tunsbergs Blad i Tønsberg, Vranggjengeren i Horten, Arbeidets Nett på Røros eller Sporlys i Tromsø? Amedia har nok av titler å ta av.
– Jeg er utrolig stolt av Fredrikstad, det er min hjemby. Når vi nå skulle åpne vår nye Expert butikk i Fredrikstad ønsket jeg at vi skulle gjøre det skikkelig. Vår hensikt var å skape en leken vri på den ellers så monotone forsiden til kundeavisen, når vi skulle fortelle om denne butikkåpningen. Hensikten var å skape ekstra oppmerksomhet og et smil om munnen. Jeg beklager om noen har tatt dette negativt, skriver Anders Nilsen i en uttalelse sendt til Journalisten.
– Tanken var ikke å tøyse med en avis jeg daglig leser og har stor respekt for. Vi hadde håpet at dette ble oppfattet som lekent og friskt. Vi beklager på det sterkeste om Fredrikstad Blad mener dette går på bekostning av deres identitet og merkevare