Lave digitale inntekter bekymrer ansvarlig redaktør René Svendsen i Fredriksstad Blad. Arkivfoto.
Redaktørene mister troen på de digitale inntektene
Flere tror hver femte krone forsvinner.
Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
8 av 10 medieledere tror de samlede inntektene i mediene deres vil falle de nærmeste tre årene. Det viser en undersøkelse LAC 2.0 har gjennomført på vegne av Mediebedriftenes Landsforening, skriver Klassekampen.
– Jeg er ikke veldig optimistisk med tanke på våre utsikter til å øke de digitale inntektene i de nærmeste årene, sier René Svendsen i Fredriksstad Blad til avisa.
Her kan du lese mer om Fredriksstad Blad
Blant de spurte medielederne tror hele hver fjerde at minst én av fem kroner, eller mer, vil forsvinne fra dagens inntekter.
Fortsatt mener halvparten at nettavisene først og fremst er et viktig supplement til papiravisen. I Fredrikstad har de på bare få måneder fått 11.598 av papiravisens 16.000 abonnenter til å ta det digitale tilbudet i bruk. I tillegg har ytterligere 1.000 brukere knyttet seg til heldigitale abonnement til 99 kroner i måneden.
– Vi har en veldig god digital annonseposisjon, men jeg er tiltakende bekymra for at inntektene vi får digitalt ikke vil være nok til å opprettholde tilbudet til leserne. Som alle andre i den lokale mediebransjen blir vi også kraftig utfordret på pris og produkt av internasjonale aktører, sier Svendsen.
Undersøkelsen viser at 40 prosent av mediehusene vil innføre brukerbetaling på nett. Klassekampen skriver at det i dag er én av tre som har en slik ordning.
Her finner du mer om mediekrisen