Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Omsetningen i landets nest-største mediekonsern falt med 100 millioner kroner kroner til 986 millioner kroner, sammenlignet med samme tid ifjor.
Dermed blir Amedia stående igjen med et driftsoverskudd før avskrivninger på 178 millioner etter at tre av årets fire kvartal er tilbakelagt. Det er 34 millioner kroner mer sammenlignet med i fjor. Akkumulert er inntektene redusert med 384 millioner kroner og er så langt på 3,1 milliarder kroner.
Justert for solgte virksomheter som Mediehuset Tek og Namdalsavisa, samt sviktende rubelkurs, er inntektsfallet på 2,5 prosent ifølge konsernsjef Are Stokstad. Omtrent 75 prosent av inntektsnedgangen skyldes solgt virksomhet og svekket rubelkurs.
Han karakteriserer resultatveksten under kvartalspresentasjonen som betydelig, og sier at både Romerikes Blad og Bergensavisen har annonsevekst i kvartalet.
– Her ser vi effekter av vår digitale strategi, sier Stokstad, som beskriver det som et trendsskifte.
Men det er og betydelige regionale forskjeller mellom de 65 titlene i konsernet.
Divisjonen Lokale Medier Norge øker det brutto driftsoverskuddet (EBITDA) med 22 millioner kroner år mot år og var på 138 millioner kroner i årets tredje kvartal. Akkumulert er driftsoverskuddet på 338 millioner kroner, hvilket er en bedring på nesten 50 millioner sammenlignet med samme tid i fjor.
Stokstad forteller at Nordlys og Fredriksstad Blad opplever abonnementsvekst på 3,2 prosent. Rett før presentasjonen gikk ansvarlig redaktør Rene Svendsen i sistnevnte ut og fortalte at mediehuset nå har 13.000 brukere med tilgang til de digitale produktene.
I Romerikes Blad og Østlendingen går abonnementstallene derimot tilbake, med henholdsvis 0,2 og 0,1 prosent.
Forretningsområdet digitale medier har uendrede inntekter på 50 millioner kroner, og leverer et driftsoverskudd på 14 millioner for kvartalet isolert. Ser vi på året så langt har driftsoverskuddet blitt redusert med 7 millioner kroner til 27 millioner.
I andre kvartal i år økte overskuddet i mediekonsernet, og mye av veksten kan spores til kostnadskutt i konsernet. Årets tre første måneder ga et driftsoverskudd på 65 millioner kroner.
Flere potensielle kjøpere har vist sin interesse for prospektet. Deriblant Schibsted, Aller, Egmont og Polaris Media. Sistnevnte fikk i går beskjed fra sin nest-største eier at det ikke er aktuelt å kjøpe hele Amedia.