Flere våte drømmer
Moteuttrykket som sprer seg langt utenfor soverommet.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Vårens motemetafor er “våt drøm”. Den gamle betegnelsen på opphissende fantasier, har forflyttet seg fra omtale av seksualitet, oppvekst og underholdningskultur, til snart å kunne brukes om alt og dermed kanskje miste verdien som bilde.
Erna Solberg har mye av æren for de siste ukenes oppsving via uttalelsen hun ga NTB:
– Vi har en våt drøm om at 50 prosent skal bo i en høyrestyrt kommune.”
Jens har en våt drøm om kutt i sykelønnsordningen, mente Gerd-Liv Valla i fjor.
Blant årets anvendelser er “våt drøm” om kraftoverskudd via fusjonsteknologi, og “en universell influensavaksine”. NHOs vikarpolicy har ifølge SV også erotiske undertoner.
I løpet av 90-årene forflyttet metaforen seg langsomt fra soverommet til ganske andre arenaer. I 1996, som markerer et oppsving fra 8 til 25 treff i Retriever, var fortsatt sex og tilstøtende populærkultur viktigste anvendelse. Supplert så vidt av stoff om været og populære reisemål med strandliv.
År | Forekomst av våte drømmer |
1991 | 2 |
1992 | 1 |
1993 | 3 |
1994 | 4 |
1995 | 8 |
1996 | 25 |
1997 | 16 |
1998 | 46 |
1999 | 37 |
2000 | 40 |
2001 | 75 |
2002 | 80 |
2003 | 98 |
2004 | 112 |
2005 | 156 |
2006 | 177 |
2007 | 173 |
2008 | 213 |
2009 | 243
|
2010 | 224 |
2011 ligger an til å bli et rekordår. Fra 1. januar til 5. mai var varianter av uttrykket allerede brukt 115 ganger. Valgkampen vil trolig hjelpe oss forbi 300, med mindre noen skulle komme på en ny metafor før denne er utslitt.