Marienlyst. NRK i Oslo 

Facebook slettet bilde på NRKs intranett

Datatilsynet oppfordrer de som vil bruke Facebooks intranettsystem, slik NRK har gjort, til å vurdere personvernhensyn nøye.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etter at NRK la ned sitt gamle intranett og gikk over til jobbtjenesten Facebook at Work 25. september i fjor, skjedde det plutselig at nett-tjenesten slettet et redaksjonelt bilde i det nye systemet. Bildet skal ha blitt ansett som et brudd med Facebooks retningslinjer.

Bruken av Facebook Work er imidlertid privatrettslig regulert, og det skapte oppstuss internt i NRK-systemet da bildet plutselig ble slettet.

Etter at dette ble oppdaget ble saken tatt opp med Facebook og det skal ikke ha vært nye liknende hendelser siden.

– Det stemmer at et bilde ble automatisk borte. Det skjedde fordi Workplace har noe som kalles Acceptable Use Policy som standard i alle avtaler. Dette for sikre Workplace som et trygt sted for tusenvis av brukere verden over. Etter henvendelse fra oss skrudde Workplace-teamet av denne funksjonen for NRK. NRK må selv styre eget innhold, og vi opplever at Workplace-teamet lytter og justerer seg etter våre behov, sier kommunikasjonssjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud.

Var skeptiske

På et tidlig tidspunkt var det motforestillinger mot at NRK skulle ta tjenesten i bruk.

– Selvfølgelig var vi skeptiske da vi hørte at det var snakk om å innføre Facebook at Work. Vi reagerte på at NRK skulle bruke programvare fra et selskap som har som forretningsmodell å videreselge informasjon brukerne har lagt inn, sier nestleder Rolf Johansen i NRKJ til Journalisten.

Han forteller at man etter flere runder fikk forsikringer fra NRK om at Facebook ikke ville dele data fra Facebook at Work med noen tredjeparter, slik nettstedet gjør med ting du og jeg deler privat. Det ble også understreket at NRK eier alle data.

Han sier at det ikke har vært noen utbredt skepsis i NRK-systemet. Etter noen runder ble det også avklart at Facebook at Work ikke tillater deling med tredjepart eller apper.

Hardt vær

De siste ukene har Facebook vært i hardt vær etter at det ble kjent at selskapet Cambridge Analytica målrettet annonsering basert på informasjon de blant annet har tilegnet seg fra 87 millioner Facebook-brukere.

Foreløpig har ikke NRK foretatt seg noe spesielt som en reaksjon på det som har kommet frem.

– NRK har tatt i bruk Workplace som et internt sosialt medium for å bygge kultur, åpne opp og samtidig binde virksomheten sammen. Workplace gir oss muligheter til dialog og samarbeid som vi ikke hadde tidligere. Debatten om Facebook og andre sosiale medier kommer opp jevnlig, og er noe vi følger tett og gjør fortløpende vurderinger av. Så er det likevel sånn at det er forskjell på Facebook slik forbrukerne kjenner dem og Workplace, som er et separat produkt fra Facebook. Her har vi en avtale som forplikter Facebook. Vi har tett dialog med Workplace-teamet i Facebook for å sikre at våre interesser blir ivaretatt, sier Ebeltoft-Skaugrud.

Personvern

Hun sier det ikke har vært noen stor skepsis mot å bruke Facebook Workplace i NRK-systemet.

– Vi har imidlertid brukt tid for å sikre en god prosess og for å være trygge på at vi valgte det riktige verktøyet. Her har vi naturligvis folk som er gode på både innkjøp og jus. NRK har vært opptatt av å sikre personvernet hele veien, og vi har full råderett over eget innhold. Kontrakten sikrer også at det nye GDPR-lovverket blir oppfylt.

NRK har foreløpig ikke har foretatt seg noe etter de siste Facebook-avsløringene.

Oppfordrer

I kjølvannet av skandalesakene i tilknytning til det sosiale mediet, oppfordrer imidlertid Datatilsynet arbeidsgivere til å gjennomgå hvordan personvernet er ivaretatt med Facebooks intranett-tjeneste.

– I lys av det som har kommet frem den siste tiden, kan det være klokt at bedrifter som bruker Facebook at Work går gjennom hvordan personvernet er ivaretatt, sier juridisk rådgiver Gullik Gundersen i Datatilsynet.   

– På generelt grunnlag mener vi at personvernet er for dårlig ivaretatt i standardavtalen. Vi gir derfor råd til alle bedrifter som kontakter oss om nøye gjennomgå kontrakten og be om nødvendige endringer.

Powered by Labrador CMS