Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted kritiserer regjeringens forslag til ny medieeierskapslov. Foto: Birgit Dannenberg
Schibsted skuffet over lovforslag
Mener det er nødvendig med større selskaper for å satse på kvalitetsjournalistikk.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
– Nedgang i papiropplag og bortfall av annonseinntekter tvinger fram nye driftsmodeller og effektivisering i avisene. For å sikre mediemangfold og satsing på kvalitetsjournalistikk er det helt nødvendig med større enheter i det norske avismarkedet. Innovasjon og nye, digitale plattformer krever ressurser og er avhengig av gode, sterke og langsiktige aviseiere. Det er et problem for avisene at det er så få slike eiere i Norge, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en melding som er publisert på mediekonsernets nettside.
– Ikke behov
Schibsted mener at lovforslaget gir lite forutsigbarhet i fremtidens mediemarked. Ryssdal sier at loven griper inn i en del av det norske samfunnet som fungerer godt.
– Regulering i en tid med så dramatisk transformasjon i bransjen risikerer å være en medisin det ikke er behov for og som kan gi alvorlige bivirkninger, heter det fra Ryssdal.
Schibsted deler heller ikke departementets oppfatning om å holde sosiale medier utenfor lovens område. Mediekonsernet peker på at Facebook, Google og Youtube som de tre mest besøkte nettstedene i Norge, og skriver at de sosiale mediene distribuerer avisenes journalistikk, og at mer av samfunnsdebatten foregår i slike medier. Det gir fritt spillerom for utenlandske selskaper, mener konsernet.
– En regulering av norske, elektroniske medier vil kunne få negative konsekvenser for vår evne til å konkurrere mot globale mega-aktører som Facebook, Twitter, YouTube og Google med mindre regelverket også vil ta hensyn til disse. Om man skal regulere må man være sikker på at loven treffer godt og ikke ødelegger norske mediers mulighet til å overleve i en digital tidsalder, sier Ryssdal.