Schibsted dro inn 3,8 milliarder

Mediekonsernet leverte et større driftsoverskudd enn i fjor, men VG går tilbake.

Med driftsinntekter på 3,8 milliarder kroner i andre kvartal, leverer selskapet et driftsresultat som er mer enn 30 millioner kroner bedre enn året før, viser børsrapporten fra selskapet. I andre kvartal endte driftsresultatet på 683 millioner kroner, mot 652 millioner kroner året før.

Her fremheves det at annonseinntektene hadde et løft på ni prosent i perioden. Det er særlig de mange rubrikktjenestene til Schibsted på nett som bidrar til denne økningen.

Online trekker

- Fremgangen er først og fremst som følge av økt resultat innenfor online rubrikk, men også Media Norge-avisene leverer et bedre resultat enn for samme periode i 2010. VG klarte å opprettholde et bra resultatnivå gjennom prisøkninger, flere avisdager og et bevisst forhold til kostnader, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i meldingen.

Etter første halvår kan Schibsted vise til driftsinntekter på 7,2 milliarder kroner, en forbedring på nesten 500 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor.

Mens annonseinntektene gikk frem, gikk opplagsinntektene motsatt vei. Ifølge rapporten falt inntektene fra avissalg med én prosent i perioden.

Abonnementsavisene økte sine opplagsinntekter med fire prosent i perioden, mens løssalgsavisene fikk sine inntekter fra avissalg redusert med fire prosent. Ifølge rapporten har blant annet prisøkninger i Aftonbladet og VG bidratt til at tilbakegangen ikke var større.

Svakere i VG

Opplaget til VG falt med 11 prosent siden utgangen av første halvår i fjor, og var ved utgangen av årets andre kvartal på 210.315 eksemplarer. VG økte i fjor prisen på fredagsutgaven og på lørdag, dette bidrar til å holde opplagsinntektene på 280 millioner kroner, som er sju millioner høyere enn ved samme tid i fjor.

Driftsinntektene i VG-huset var på 490 millioner kroner. 90 av disse kommer fra nettvirksomheten i selskapet. Driftsresultatet var på 87 millioner kroner, 12 millioner kroner mindre enn ved samme tid i fjor.

64 millionene i driftsresultatet kommer fra avisdrift, mens 21 millioner kroner stammer fra online. Begge én million svakere enn i fjor.

Media Norge leverer

I regionavisene øker annonseinntektene i perioden med ni millioner kroner til 640 millioner. Opplagsinntektene er opp 12 millioner kroner til 329 millioner i andre kvartal.

I alt leverer de fire regionavisene, med underbruk, et driftsoverskudd på 197 millioner kroner. En forbedring på litt over 50 millioner kroner. Da er Finn.no ikke medregnet.

Driftsinntektene til nettvirksomhetene i Media Norge økte med seks millioner kroner til 59 millioner i kvartalet.

Aftenposten omsatte for 558 millioner kroner i perioden. Dette er en svak økning på fire millioner kroner. En liten økning er det også i Bergens Tidende som omsatte for 244 millioner kroner. Stavanger Aftenblad omsatt for 164 millioner kroner, mens Fædrelandsvennen økte inntektene fra 98 til 109 millioner kroner i andre kvartal.

Powered by Labrador CMS