SELGER: Dag Rognlien Stenberg og kona Linn Cecilie Merckoll selger gratisaviser til Hamar Media. Foto: Birgit Dannenberg

Gründer selger gratisavis

Hamar Media går i konkurranse med egen eier på Romerike.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Hamar Media (HM) kjøper ut avisgründer Dag Rognlien Stenberg fra Avisdrift Romerike. Kjøpesummen er partene enige om å holde hemmelig fra offentligheten.

Ekspansjon

Handelen betyr at HM tar kontroll over gratisavisen Romeriksposten, som ifølge utgiver når 116.000 romerikinger i Skedsmo, Lørenskog og Ullensaker hver onsdag.

– Hamar Media er en mangeslungen bedrift med distribusjon, trykkeri og reklame. Det er interessant å utvide markedet og området til selskapet. Og å styrke posisjonen, sier styreleder Marit Gilleberg hos kjøperen.

Stenberg, som for to år siden solgte gratisavisene Askeravisen og Bærumsavisen til Budstikka, skal bli med videre i selskapet som daglig leder. 

Konkurrerer med eier

Årets oppkjøp innebærer at Hamar Media går i konkurranse med sin største eier. Det er Amedia som sitter på knapt 22 prosent av aksjene.

Mediekonsernets nest største avis, Romerikes Blad (RB), har møtt konkurransen fra Avisdrift Romerike med å gi ut egne gratisaviser.

Da Journalisten skrev om gratisaviskrigen i fjor var ansvarlig redaktør Thor Woje i RB klar i sin dom over konkurrentens strategi:

– Disse gratisavisene er startet utelukkende for å melke markedet for så å bli solgt videre. De har ingen publisistisk bakgrunn, sa Woje. 

– Ikke riktig bruk

Konstituert konsernsjef Glenn Veiby i Amedia sier oppkjøpet ikke forandrer konkurransesituasjonen på Romerike. 

– Men som aksjonær i Hamar Media syns jeg ikke det er riktig bruk av selskapets penger. Vi forholder oss til at styret og ledelsen har en annen oppfatning.

Vil drive videre

Styrelederen i Hamar Media sier de har til hensikt å drive selskapene videre. Gilleberg sier oppkjøpet hjelper medieselskapet i å utnytte kapasiteten mer effektivt.

– Også er det interessant å komme nærmere det befolkningstette Oslo-området. Vi driver også med radio og reklameproduksjon og har et ønske om å posisjonere oss tydeligere. 

– Hvordan ser du på å gå i konkurranse med deres største eier?

– Det hadde vi en diskusjon. Det er et litt krevende eierskap her, og det har vært sånn i mange år. Vi konkurrerer når vi gjør det, og samarbeider når vi gjør det. 

Gilleberg legger til at tidligere A-pressen har ønsket å kjøpe seg opp i mange år, men at lokale eiere har hindret dette.

– Eierne har bevisst på det. De er også veldig opptatt av sysselsetting i egen region.

Dag Rognlien Stenberg er utenlands og har ikke besvart Journalistens henvendelser. 

Powered by Labrador CMS