SELGER: Dag Rognlien Stenberg og kona Linn Cecilie Merckoll selger gratisaviser til Hamar Media. Foto: Birgit Dannenberg
SELGER: Dag Rognlien Stenberg og kona Linn Cecilie Merckoll selger gratisaviser til Hamar Media. Foto: Birgit Dannenberg

Gründer selger gratisavis

Hamar Media går i konkurranse med egen eier på Romerike.

Hamar Media (HM) kjøper ut avisgründer Dag Rognlien Stenberg fra Avisdrift Romerike. Kjøpesummen er partene enige om å holde hemmelig fra offentligheten.

Ekspansjon

Handelen betyr at HM tar kontroll over gratisavisen Romeriksposten, som ifølge utgiver når 116.000 romerikinger i Skedsmo, Lørenskog og Ullensaker hver onsdag.

– Hamar Media er en mangeslungen bedrift med distribusjon, trykkeri og reklame. Det er interessant å utvide markedet og området til selskapet. Og å styrke posisjonen, sier styreleder Marit Gilleberg hos kjøperen.

Stenberg, som for to år siden solgte gratisavisene Askeravisen og Bærumsavisen til Budstikka, skal bli med videre i selskapet som daglig leder. 

Konkurrerer med eier

Årets oppkjøp innebærer at Hamar Media går i konkurranse med sin største eier. Det er Amedia som sitter på knapt 22 prosent av aksjene.

Mediekonsernets nest største avis, Romerikes Blad (RB), har møtt konkurransen fra Avisdrift Romerike med å gi ut egne gratisaviser.

Da Journalisten skrev om gratisaviskrigen i fjor var ansvarlig redaktør Thor Woje i RB klar i sin dom over konkurrentens strategi:

– Disse gratisavisene er startet utelukkende for å melke markedet for så å bli solgt videre. De har ingen publisistisk bakgrunn, sa Woje. 

– Ikke riktig bruk

Konstituert konsernsjef Glenn Veiby i Amedia sier oppkjøpet ikke forandrer konkurransesituasjonen på Romerike. 

– Men som aksjonær i Hamar Media syns jeg ikke det er riktig bruk av selskapets penger. Vi forholder oss til at styret og ledelsen har en annen oppfatning.

Vil drive videre

Styrelederen i Hamar Media sier de har til hensikt å drive selskapene videre. Gilleberg sier oppkjøpet hjelper medieselskapet i å utnytte kapasiteten mer effektivt.

– Også er det interessant å komme nærmere det befolkningstette Oslo-området. Vi driver også med radio og reklameproduksjon og har et ønske om å posisjonere oss tydeligere. 

– Hvordan ser du på å gå i konkurranse med deres største eier?

– Det hadde vi en diskusjon. Det er et litt krevende eierskap her, og det har vært sånn i mange år. Vi konkurrerer når vi gjør det, og samarbeider når vi gjør det. 

Gilleberg legger til at tidligere A-pressen har ønsket å kjøpe seg opp i mange år, men at lokale eiere har hindret dette.

– Eierne har bevisst på det. De er også veldig opptatt av sysselsetting i egen region.

Dag Rognlien Stenberg er utenlands og har ikke besvart Journalistens henvendelser. 

Powered by Labrador CMS