Konsernsjef Per Axel Koch. Foto: Thor Nielsen
Konsernsjef Per Axel Koch. Foto: Thor Nielsen

Opplagsfall over hele Polaris

Adressa så opplaget falle med over tre prosent i 2010.

Publisert Sist oppdatert

2010 ble et godt år økonomisk for mediekonsernet basert rundt Harstad Tidende Gruppen og Adresseavisen. Omsetningen økte med 6,3 prosent til 1,813 milliarder kroner ved utgangen av fjoråret. Resultat før skatt var på 224 millioner kroner mot 154 millioner året før, mens marginen før økte i fjor fra 8,9 prosent i 2009 til 12,4 prosent i fjor.

Inntektene opp

Også opplagsinntektene økte i løpet av fjoråret, med 3,6 prosent til 493 millioner kroner. Men dette kommer av justerte salgspriser, for det samlede opplaget i konsernet falt med 2,9 prosent. Det samlede opplaget i konsernet ligger nå på 222.276 aviser. Det inkluderer de nylige oppkjøpte avisene Andøyposten, Altaposten, Sortlandsavisa og Vesteraalens Avis og nyetableringen iBalsfjord.

Adresseavisen alene så 3,2 prosent av opplaget forsvinne gjennom 2010, og har nå et snittopplag på 73.435 eksemplarer. Så langt har avisen 800 abonnenter på sin iPad-satsing.

På Nordvestlandet mistet Sunnmørsposten 3,7 prosent av opplaget og endte på 30.730 aviser, mens det i Romsdals Budstikke var mer stabilt med en tilbakegang på 1,4 prosent til 17.494 aviser.

I nord

I Harstad Tidende Gruppen opplyses det ikke hvordan de forskjellige avisenes opplag endret seg i løpet av fjoråret, men det er på det rene at gruppen samlet hadde en tilbakegang på 3,3 prosent. Ifølge kvartalspresentasjonen er det særlig løssalget som går tilbake i den nordlige delen av mediekonsernet.

Kutt

Siden 2008 har Adresseavisen gjennomført kostnadsreduksjoner som så lang har betydd en nedbemanning på 65 årsverk. Ifølge rapporten skal det nedbemannes ytterlige 90 årsverk innen 2012. Kuttene i Adresseavisen har i løpet av de siste to årene hatt en effekt på 88 millioner kroner.

I Polaris Nordvest nevnes ikke kostnadstiltak i rapporten, mens det i HTGs del refereres til en nedbemanning siden 2008 på 28 årsverk. Der har sammenslåing av produksjonssenter bidratt til kostnadseffektivitet. Samtlige HTG-aviser med ett unntak produserer nå sidene sine i Finnsnes og annonsene i Harstad.