RT kaller boten hårreisende og anker. Foto: Reuters / NTB scanpix
RT kaller boten hårreisende og anker. Foto: Reuters / NTB scanpix

Britene bøtelegger russisk kringkaster for partisk dekning av flere saker

Fikk bot på 2,2 millioner kroner.

Publisert

Medietilsynet i Storbritannia gir det russiske kringkastingsselskapet RT en bot på nærmere 2,2 millioner kroner for partisk dekning av flere saker.

Medietilsynet viser blant annet til RTs dekning av krigene i Syria og Ukraina og anklager samtidig kringkasteren for uriktig framstilling av attentatet mot den tidligere russiske spionen Sergej Skripal og datteren hans i Salisbury i mars 2018.

Storbritannia anklager den russiske etterretningstjenesten GRU for å ha stått bak attentatet, og det britiske medietilsynet mener at RT «i overveldende grad fokuserte på å reise tvil om den britiske regjeringens posisjon, som var at den russiske regjeringen hadde ansvaret for hendelsen».

RT, som finansieres av den russiske stat, bøtelegges også for å ha stilt spørsmål ved om syriske regjeringsstyrker i april 2018 sto bak et gassangrep som kostet over 40 mennesker livet i Douma.

– Sett under ett, representerer dette alvorlige og gjentatte brudd på våre regler, heter det i medietilsynets kjennelse.

RT, som har engelskspråklige sendinger i USA og Europa, samt arabiskspråklige i Midtøsten, kaller boten hårreisende og anker.

– Selv i saker som dreier seg om hatprat og oppfordring til vold, er det gitt betydelig lavere bøter, sier en talsmann for RT.

Powered by Labrador CMS