Foto: DENIS BALIBOUSE.
Foto: DENIS BALIBOUSE.

Rupert Murdoch til Norge

Verdens mektigste medie-eier har allerede kabel-tv-kanaler i Norge, men snart kan han ha etablert enda sterkere fotfeste.

Publisert   Sist oppdatert

Rupert Murdoch preger som vanlig medienyhetene. Ikke bare står storavisen News of the World midt i en hackerskandale i England. Samtidig lanserer Murdoch den rendyrkede iPad-avisen The Daily og forsøker å selge MySpace. Pengene fra sistnevnte, dersom noen vil kjøpe, kan komme godt med. For ifølge MediaGuardian vil News Corporations ledelse denne uken ha møter med toppsjefens datter Elisabeth Murdoch om å kjøpe hennes produksjonsselskap Shine.

Det gir Murdoch ytterligere et bein å stå på i Norge. Fra før av har News Corporation tv-kanaler i Norge gjennom Fox Crime og deleierskapet i National Geographic (52 prosent).

Den britiske avisen skriver at Shine omsetter for rundt tre milliarder kroner i året.

Gigant

Dersom medieselskapet kjøper Shine fra Murdochs datter, får News Corporation også tilgang til produksjonsselskap i Norge, gjennom det tidligere Schibsted-eide selskapet Rubicon TV. Elisabeth Murdoch eier 55 prosent av Shine som også har en gjeld på mer enn en halv milliard kroner. Sony, som eier 20 prosent av produksjonsselskapet, har varslet at de mer enn gjerne vil ut.

News Corporation er allerede for giganter å regner innen TV-produksjon gjennom selskapet 20th Century Fox som blant annet står bak serier som blant annet House MD, Bones og Modern Family (henholdsvis NRK, TV3 og TV 2 i Norge.).

TVNorge

I forrige uke skrev Financial Times at det var lagt inn bud på SBS Broadcasting, som blant annet eier TVNorge. Det har versert spekulasjoner om News Corporation kanskje er være blant mulig interessenter.

Den siste tiden har Murdoch kjempet for å få kjøpe opp resten av BSkyB i England. Hvorvidt SBS Broadcasting med sine TV- og radiokanaler i Benelux og Norden passer inn i denne profilen, er usikkert. Radio synes ikke lenger å være blant Murdochs hester. Han har forsøkt i blant annet Danmark, men måtte som andre anse kampen mot DR for tapt.