SCHIBSTED: Administrerende direktør Rolv Erik Ryssdal får med seg Telenor på rubrikksatsing i fremvoksende markeder. Foto:Kathrine Geard
SCHIBSTED: Administrerende direktør Rolv Erik Ryssdal får med seg Telenor på rubrikksatsing i fremvoksende markeder. Foto:Kathrine Geard

Schibsted og Telenor sammen om rubrikk

Ingen planer om å skille ut rubrikk fra Schibsted, sier konsernet.

Selskapene går nå sammen om et joint ventureselskap under navnet SnT Classifieds som skal satse på fremvoksende markeder i Sør-Amerika og Sørøst-Asia. Europeiske nettsatsinger som Blocket og Leboncoin holdes utenfor. Telenor betaler Schibsted nær én milliard - 966 millioner kroner - for transaksjonen.

I en melding skriver Schibsted at samarbeidet ventes å styrke ekspansjoner i markedene både operasjonelt og finansielt. Det uttalte målet er å vinne nummer én-posisjoner i de vekstmarkede som det satses.

Ifølge meldingen har de to funnet hverandre med bakgrunn i at Schibsted har kunnskap fra nettrubrikk, mens Telenor har erfaring fra vekstmarkeder og kunnskap om mobil internett-teknologi. 

Ingen oppsplitting

Til Journalisten forteller kommunikasjonsdirektør Anders Rikter at samtalene mellom partene har pågått siden i fjor høst. 

– Representanter fra Schibsted og Telenor møtes ofte på forskjellige arenaer, og vi kan ikke spesifisere eksakt hvordan og når initiativet til et tettere samarbeid oppsto først, sier Rikter.

Han avviser at dette er første steg på veien til å samle rubrikkselskapene og børsnotere det alene.

– Vi har ikke planer om å splitte opp Schibsted. Det er mange fordeler ved å holde mediehus og online classifieds samlet – noen av disse er satsingen vår på nye vekstselskap, på vår felles betalingsløsning Schibsted Payment ID og økningen av konsernets kapasitet på avansert data-analyse. Husk også at samarbeidet mellom Schibsted og Telenor er et industrielt partnerskap der to internasjonalt ledende selskap slår sine krefter sammen for å ta nummer èn-posisjoner i vekstmarkeder. I tillegg styrker samarbeidet vår økonomiske slagkraft, sier Rikter.

Hurtig

Han mener de to selskapene er en perfekt match for hverandre.

– For Schibsteds del vil dette samarbeidet derfor både øke sjansen for å lykkes samtidig som vi reduserer den risiko som alltid er forbundet med en ambisiøs satsing i nye vekstmarkeder. Vi har et mål om å bli en globalt ledende aktør innenfor online classifieds. For å klare det må vi gjøre mange ting riktig, og dette samarbeidet er noe av det som gjør oss i stand til å bevege oss enda raskere på riktig vei.

Styret i SnT vil bestå av like mange representanter fra Schibsted og Telenor. Administrerende direktør Terje Seljeseth i Schibsted Classified Media blir styreleder. 

Powered by Labrador CMS