– Dette er tankeløshet fra NRK

Kokkvold mener Andresen-reportasjen er klart brudd på god presseskikk.

Publisert Sist oppdatert

De siste par dagene har Dagens Næringsliv skrevet om NRK-sportens «hjemme hos-reportasje» med VIF-trener Martin Andresen. Problemet med reportasjen er at den ikke fant sted hjemme hos Andresen, men i en Skeidar-butikk. Martin Andresen er største eier av møbelkjeden. NRK opplyste ikke om dette, eller at intervjuet fant sted i en av hans butikker.

Til DN sa sportsredaktør Rune Haug at det hele var et forsøk på humor. Onsdag sa fungerende kringkastingssjef Per Arne Kalbakk til Dagens Næringsliv at det burde har ringt noen bjeller, men at det måtte være lov å gjøre humor.

I innslaget forteller Andresen om lenestolen han kan slappe skikkelig av i og om senga han sover ordentlig godt i.

Selv om det er PFU som til syvende og sist skal vurdere om reportasjen bryter med god presseskikk, er general sekretær Per Edgar Kokkvold klar i sin tale i DN. Han slår fast at det er brudd med god presseskikk, men vil ikke benytte seg av initiativretten sin i denne saken.

– Nei, fordi jeg anser dette som en tankeløshet og ikke et bevisst forsøk på å bryte med bestemmelsene i tekstreklameplakaten, sier han til Dagens Næringsliv.