Ikke politisk reklame
Medietilsynet konkluderer om «Ja til radio»-kampanjen.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Tidligere denne uken fortalte Journalisten at statssekretær Roger Solheim i kulturdepartementet oppfattet det som uheldig at NRK brukte sin sendetid til å påvirke politiske prosesser.
Lobbyisme
Som en av eierne av lobbyorganisasjonen Digitalradio Norge kringkaster NRK kampanjen «Ja til radio» hvor radioprofiler sier det er på tide å få digitalisert norske radiosendinger. Solheim gjorde det klart at NRK ikke skal bedrive lobbyvirksomhet på denne måten.
–– Nei, NRK skal selvfølgelig jobbe for å bedre sine rammebetingelser direkte opp mot oss som generalforsamling, men å drive en type politisk kampanje på egne sendeflater er uheldig og bør ikke skje, sa han da.
Også Frps Øyvind Korsberg og TV 2s Rune Indrøy opplever dette som en påvirkningskampanje.
Pengeløs
Medietilsynet på sin side har konkludert med at dette uansett ikke er for politisk reklame å regne, da ingen har betalt for sendetiden.
– Ettersom det ikke er ytt noe vederlag for kampanjespotene, er ikke vilkårene i reklamedefinisjonen i kringkastingsloven oppfylt. Dette innebærer at sendingen av disse spotene ikke er å betrakte som reklame etter kringkastingsloven. Kampanjen kan dermed heller ikke anses som politisk reklame slik kringkastingsloven definerer dette, heter det i konklusjonen fra tilsynet.