På målingen for fjerde kvartal av 2009 i regi av TNS Gallups InterBuss-undersøkelse er den daglige bruken av Nettby mer enn halvert fra tredje kvartal. Alexa.com måler internasjonal nettrafikk og statistikken derfra viser samme utvikling. På to år har Nettbys plassering på den internasjonale trafikklisten sunket med flere tusen plasser.
– Det at trafikken er på vei nedover for Nettby og at stadig flere strømmer til Facebook er en utvikling vi har sett en stund, sier Ole Petter Nyhaug i selskapet Mer Vett As.
Statistikken fra Alexa viser at brukerne i snitt bruker kortere tid på nettstedet og gjør færre sideoppslag enn før. I samme periode har Twitter og Facebook fortsatt den sterke fremgangen i det norske markedet. Nettby har vært spådd en rolle som fremtidig gullkalv for VG og Schibsted, men spørsmålet er om konkurrentene overtar mange av brukerne før de store inntektene kan hentes ut.
Flere yngre brukere til Facebook
– Nettbys store styrke var at de hadde lav gjennomsnittsalder. På Nettby var gjennomsnittsalderen rundt 18 år, mens den gjennomsnittlige Facebook-brukeren var over 20. Det var blant annet et anslag at to av tre tolvåringer var på Nettby, selv om aldersgrensen var på 13 år. Det vi har sett er at stadig flere av de yngste nå bruker tiden på Facebook, sier Nyhaug.
Han har i en årrekke overvåket og forelest om unges mediebruk i analyseselskapet Synovate/Fishnet.
Nettby oppgir en gjennomsnittsalder for brukerne på 20 år i dag.
Ifølge Nyhaug går det mot en utvikling med noen få bredde-nettsamfunn og en oppblomstring av stadig flere nisjesamfunn på nett.
– Det vi ser internasjonalt er at det er noen få breddenettsteder som vinner fram, i vår del av verden er det Facebook. Så blir det stadig mer inndelt med egne nettsamfunn for alt fra sjekking til folk som samler på joggesko.
– Er det slik for Nettby at brukerne forsvinner rett før de kan nå den store omsetningen?
– Det er ikke noe jeg tror brukerne reflekterer over. De vil være der de andre er, og hvis det er på Facebook, så flytter de dit.
Langt færre sidevisninger
I TNS Gallups toppliste er Nettby integrert i VG Netts tall. Der har antallet unike brukere vist en jevn oppgang i flere år. Nettstedet har også hatt det største antallet sidevisninger på TNS Gallups liste og forklaringen har gjerne vært at Nettby-brukerne er inne på atskillig flere sider enn en typisk nyhetsleser på VG Nett.
Fra et toppår i 2008 har antallet sidevisninger sunket markant. I uke ti i 2008 hadde VG Nett 347 millioner sidevisninger. I samme uke året etter var antallet redusert til 270 millioner, og i uke ti i år var det 220 millioner sidevisninger.
Kontrollkjøringer med andre uker viser samme tendens. Målt opp mot Finn.no, som i flere år har scoret høyt på sidevisninger, er tendensen tydelig. I uke ti i 2008 hadde Finn.no 168 millioner visninger og VG Nett var dobbelt så store med 347 millioner sidevisninger. I samme uke i år hadde Finn.no 171 millioner sidevisninger, og dermed skiller det mindre enn 50 millioner sidevisninger opp til VG Netts 220 millioner.
Har stagnert
Rådgiver for digitale medier i mediebyrået MediaCom, Tord Sollie, sier Nettby har stagnert på den internasjonale rangeringslisten ComScore mens flere av konkurrentene har steget.
– Fra mars i fjor og til i år er Nettby stabilt på en femtendeplass over landets største nettsteder. I samme periode har Facebook gått fra en fjerdeplass til en andreplass og Googles Blogger har hoppet fra plass nummer 17 til plass nummer elleve. Det viser at mens de andre har vekst, står Nettby på stedet hvil, sier Sollie.
Han sier økningen i antall norske Facebook-brukere på ett år nesten tilsvarer det totale antallet Nettby-medlemmer.
– Facebook vokste fra 1,5 til 2,2 millioner brukere i Norge på 15 måneder ifølge statistikken fra ComScore, og Nettby oppgir på forsiden at de har i underkant av 800.000 borgere. Det som i hovedsak har skjedd, er at både de yngste aldersgruppene har kommet seg på Facebook og de har også fått følge av gruppen over 35 år som ikke var de tidligste brukerne.
Fremdeles attraktivt annonsemedium
Han sier MediaComs kunder fremdeles ser god effekt av å annonsere på Nettby.
– Det som har forandret seg litt over tid, er at frekvensen, det vil si hvor mange ganger brukerne ser annonsene, har gått noe ned. Nettby har hatt en vanvittig frekvens på over 50, men det er ikke noe i veien for at man får gode resultater på kampanjer selv om frekvensen går noe ned fra det.
Facebook får skryt for å ha utviklet tjenestene.
– Det gir en tilleggseffekt. Facebook har blitt et slags nav i manges sosiale univers. Den posisjonen har Nettby aldri klart å ta, sier Sollie.
Ifølge ComScore har Facebook 71,7 prosents månedlig dekning i Norge, mens VG Nett og Nettby står oppført med henholdsvis 51,1 prosent og 29,4 prosent. Hvor stor dobbeltdekning det er i disse tallene, er vanskelig å si.
– Ingen krise
Nettbys daglige leder Rune Røsten sier til Journalisten at også de har registrert at Facebook har tiltrukket seg flere unge brukere.
– Våren 2009 var 73 prosent av alle norske tenåringer registrert på Nettby. At en slik opp-tur som vi har hatt siden etableringen i 2006 etterfølges av noe nedgang, er ikke så unaturlig. Ser man på den korte historikken som finnes på sosiale medier, er det gjennomgående at det går opp og ned.
– Antallet sidevisninger for VG Nett har gått markert ned. Hva sier det om aktiviteten på Nettby?
– Det som er mest relevant for oss, er hvor mange registrerte brukere det er og hvor aktive de er.
– Men antallet sidevisninger er vel en god indikator på hvor høy aktiviteten er?
– Det er jo for så vidt det, men antallet sidevisninger er ikke alt. Det er ikke noen krise om de går litt ned. Vi hadde lister som rangerte de brukerne som hadde vært inne på flest sider. De listene ble i sin tur brukt av mange andre for å navigere rundt, og det ga en prestisje å havne høyt oppe. Det ga veldig mange sidevisninger, men sier i og for seg ikke så mye om brukerne og deres aktivitet ellers på nettstedet.
Nettby hadde på det meste rundt 820.000 registrerte borgere og oppgir på sidene at det nå er i underkant av 800.000.
Redd for å bli upopulær
Røsten sier de til enhver tid er på utkikk etter tjenester og funksjoner som gjør at de ikke blir tatt av konkurrentene.
– Er det en fare at man plutselig ikke er populær lenger og at brukerne forsvinner andre steder?
– Ja, i aller høyeste grad. Det har vel historien i denne bransjen vist. Det går i bølger, men vi er brukbart fornøyd med situasjonen. Det vi kan gjøre er å få vår tjeneste så attraktiv som mulig. Det kommer helt sikkert nye konkurrenter, men hvis vi klarer å holde på brukerne og gir dem en stadig bedre tjeneste, er jeg optimist.
Sollie sier historien gjentar seg for alle populære sider.
– Når de «kule» oppdager noe nytt, kommer de andre etter, og når «alle» har oppdaget, det forsvinner de kule videre til et annet sted. Slik har det alltid vært. Det som er nytt, er at vi ikke har sett et nettsamfunn med så mange brukere som Facebook før. Det er ikke lenge siden de rundet 400 millioner brukere.
Røsten sier de har nye ting på gang.
– Vi har arbeid i gang nå med en redesign av tjenesten, vi rydder opp i noe av funksjonaliteten, og vi vil også lansere nye tjenester. Vi kunne godt ha fornyet oss mer enn det vi har gjort det siste året, det skyldes for en stor del interne forhold. Men i det store bildet ser det bra ut. Vi er det desidert største norske av de sosiale nettstedene.
Røsten sier han er spent på om den sterke fremgangen til Facebook vil vedvare.
– Det er mange som mener at de yngre gruppene vil finne seg andre steder å omgås når «alle» er på Facebook. Se for deg en fest, det er kanskje greit at foreldrene dine er i et mørkt hjørne, men som tenåring vil du ikke ha dem ute på dansegulvet når du skal danse med den nye kjæresten.
Annonsefremgang
Han sier det var en litt treg start på året annonsemessig, men at det ser lysere ut i mars.
– Vi har budsjettert med den samme omsetningen som i fjor. Da hadde vi fremgang når de aller fleste opplevde tilbakegang.
– Burde ikke et ungt medium som dere fortsatt hatt vekst?
– Det kan du si. Det vi ser nå, er at mange annonsører vil satse på sosiale medier. Men mange har en forestilling om at det skal være gratis. Det er det sjelden.
Sollie sier utviklingen på Nettby gjenspeiles i annonseprisene.
– De har ikke økt på en god stund, samtidig som konkurrentene har økt sine priser.