Snapsale ble for likt Snapchat, så nå må Schibsted slutte å bruke varemerket – eller endre navnet. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Schibsted tapte mot Snapchat
Får ikke bruke varemerket Snapsale.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Schibsted fikk Patentstyrets medhold i bruken av varemerket Snapsale, men tapte i Klagenemnda mot Snapchat.
Klagenemnda for industrielle rettigheter mener Schibsteds Snapsale er for likt navnet til ett av verdens fremste sosiale medier, skriver Dagens Næringsliv. Dermed må det norske mediekonsernet endre på navnet.
«Begge merkene består av ordet SNAP sammenstilt med et beskrivende/svakt element, og har et likt antall bokstaver og stavelser. Dette skaper en visuell, fonetisk og konseptuell likhet som etter Klagenemndas syn vil bli lagt merke til av den norske gjennomsnittsforbrukeren, og som dermed er egnet til å skape en forbindelse – en assosiasjon – mellom merkene», heter det i avgjørelsen.
– Vi kan nok antakeligvis leve med dette, sier leder Rune Røsten i Schibsted Growth.
– Varemerket er ikke aktivt, ettersom det ikke er noe aktivitet i selskapet, sier han, men ønsker ikke å kommentere avgjørelsen nærmere.
Snapchats eier Snap ønsker ikke å kommentere saken.