Scanpix overtar Samfoto
Overtakelsen skjer 1. september, men Samfoto-navnet skal leve videre.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
– Dette er en løsning vi er svært glade for. Nå får fotografene nye og bedre muligheter til å presentere bildene sine, og for kundene blir bildene lettere tilgjengelig, sier Per-Anders Rosenkvist, styreleder i Samfoto i en pressemelding.
Scanpix tar over 100 prosent av aksjene og integrerer bildebyrået Samfoto i sin egen virksomhet og struktur. Samfoto fortsetter som selvstendig arkiv og med eget varemerke. Scanpix er heleid av NTB.
– Samfoto bidrar til å supplere både Scanpix som bildebyrå og NTB-gruppen som en bred og allsidig leverandør av tekst- og fototjenester. Vi er glad for denne transaksjonen, sier sjefredaktør og administrerende direktør Pål Bjerketvedt i NTB og Scanpix.
Han legger til at Samfoto har en solid posisjon som bildebyrå.
– Selskapet har et meget godt omdømme, og bildebasen er preget av høy kvalitet levert av dyktige fotografer. Samfoto representerer 35 års norsk fotohistorie og blir et viktig tilskudd til vårt bildemateriale.
Samfoto har i dag avtaler med mer enn 100 fotografer.