Anders Opdahl, redaktør i NordlysFoto: Lars Åke Andersen
Anders Opdahl, redaktør i NordlysFoto: Lars Åke Andersen

Burde stilt kritiske spørsmål

Paradisedeltaker fikk skryte uhemmet om mobiltelefonen sin i Nordlys.

«Kristians mobiltelefon har overlevd drukning i do og fall på fire meter». Dette er tittelen på en artikkel publisert i Nordlys i midten av juli. Saken forteller om tidligere Paradise Hotel-deltaker Kristian René Johansen som har mistet telefonen i toalettet og et fritt fall på fire meter uten en eneste skramme.

Johansen får slippe til i artikkelen hvor han forteller hvordan telefonen overlevde drukningen med hjelp av solen. Og nå vurderer han å oppgradere til en S4, fra dagens S2. Takk og lov forteller journalisten Nordlys sine lesere at de begge er produsert av Samsung.

Kritiske stemmer?

- Ikke et kritisk spørsmål, ikke til andre produsenter, ikke til noen uavhengige kilder som man kan forvente. Nå har Johansen sågar tenkt å oppgradere, sier etikkrøkter Carl-Erik Grimstad og legger til:

– I utgangspunktet er dette en ikke-sak. Min telefon har også falt i do, det er bare å plukke det fort opp igjen så går det fint. Dette er ikke noen forbrukertest. Jeg tenker, disse folkene er verdens smarteste i å trekke noe ut av sin kjendisstatus. Får han betalt for dette – har journalisten stilt det spørsmålet, spør .

Han mener det verste er at artikler av denne type går ut over troverdigheten til Nordlys som et journalistisk drevet medium.

– Greit nok at slikt dukker opp av og til og folk tenker sak, men den burde vært stoppet av deskens folk som er mer erfarne. Og så Nordlys da, av alle redaksjoner. Det er en stor redaksjon med mange kontrollposter, det er ikke et bygdeblad.

Burde vært kritiske

Sjefredaktør Anders Opdahl i Nordlys sier til Journalisten at han tviler på at noen i redaksjonen gjorde koblingen om at Johansen kunne ha noen kommersielle bindinger.

– Når du beveger deg nedover i aldersdemografien byr produktplassering på utfordringer som gjør at vi burde stille kritiske spørsmål. Som i denne saken. Det skal vi også gjøre.

Opdahl forklarer at artikkelen også sto på trykk i papiravisen. Der i en større pakke om smarttelefoner og det var nettopp derfor avisen oppsøkte Johansen som hadde delt statusen til mobiltelefonen på Facebook.

– Konteksten ble ikke med videre da saken fikk et digital liv.

Opdahl sier at vedkommende like gjerne som å være sponset kan gi uttrykk for et utbredt merkelojalitet blant de unge.

Når yngre lesere

Noe kuriosastoff, sier han, vil det bli når redaksjonen forsøker å posisjonere seg blant det yngre publikummet digitalt og viser til at gjennomsnittsleseren på papir er 56 år.

– Av og til må vi by på en type saker som dette, men vi må være kritiske i tilnærmingen, slik vi er med alt annet.

Han forteller at artikkelen, etter at den ble publisert, har vært gjenstand for interne diskusjoner.

Ifølge PR-Operatørene, som håndterer Samsungs PR i Norge, har de ingen avtaler med Johansen.