SAS fjernet avis fra gate

Da Aftonbladet slo opp at en SAS-pilot ble arrestert i beruset tilstand på Arlanda, forsvant avisen fra stativene.

Aftonbladet er sammen med Svenska Dagbladet og Dagens Industri SAS’ tilbud til de reisende på svenske innenriksruter. Slik Dagbladet, Dagens Næringsliv og Aftenposten er i Norge.

Etter at nyheten om SAS-piloten som møtte beruset på jobb tidligere denne uken ble slått opp i den svenske avisen, tok ansatte på Arlanda affære og fjernet den fra stativet hvor de reisende kan plukke med seg en avis. Det skriver Aftonbladet i dag, gjengitt i Medievärlden.

Urolige passasjerer

De fleste flyselskap har som policy at de ikke viser filmer med flykapringer eller flykrasj for å unngå å gjøre passasjerer engstelige. Ifølge informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge var det nettopp derfor de ansatte på Arlanda fjernet avisen. Han understreker at dette ikke er noen uttalt policy i SAS, men at avtalen med den Schibsted-eide avisen innebærer at flyselskapet har mulighet til å fjerne avisen.

– Det handler ikke om sensur. I Norge har vi Dagens Næringsliv om bord også når det står noe negativt om oss der. Det ville ikke falle oss inn å fjerne avisen av den grunn, sier Johansen.

Hvorvidt SAS har avtale med de norske avisene om å kunne fjerne dem, er noe usikkert. Johansen understreker at kritisk omtale uansett ikke vil være noen faktor.